Unilever kondigt Fernando Fernandez aan als nieuwe CFO

Bedrijf presteert ondermaats volgens CEO Hein Schumacher.

Op 26 oktober kondigde Unilever Fernando Fernandez aan als nieuwe CFO. Fernando, momenteel President van de Business Group Beauty & Wellbeing van Unilever, zal Graeme Pitkethly vervangen, die eerder dit jaar zijn besluit aankondigde om met pensioen te gaan bij het bedrijf. Fernando's benoeming gaat in op 1 januari 2024 en hij zal met ingang van die datum toetreden tot de Raad van Bestuur.

Voorafgaand aan zijn huidige rol als hoofd van een van de snelstgroeiende Business Groups van Unilever, was Fernando verantwoordelijk voor de activiteiten van Unilever in Latijns-Amerika. Dit volgde op een succesvolle periode waarin hij Unilever Brazilië leidde tussen 2011 en 2019. Eerder in zijn carrière leidde hij Unilever Filipijnen en daarvoor Unilever's wereldwijde categorie Haarverzorging.

Hein Schumacher (CEO bij Unilver) zei: "Fernando heeft een zeer indrukwekkende staat van dienst in zijn carrière bij Unilever, in verschillende financiële, marketing- en algemene managementfuncties. Zijn diepgaande financiële en zakelijke ervaring, strategisch inzicht en leiderschapskwaliteiten zullen van cruciaal belang zijn om de prestatieverbetering van Unilever te stimuleren waar we allemaal vastbesloten zijn om te leveren. Ik kijk ernaar uit om met hem samen te werken om het actieplan uit te voeren dat we vandaag hebben aangekondigd om onze groei te stimuleren en ons potentieel te realiseren."

Lees ook: Unilever-topman wil aantal duurzaamheidsdoelen beperken (cfo.nl)

Daarnaast waren er ook een aantal andere wisselingen eerder aangekondigd, waaronder het vertrek van Hanneke Faber als hoofd van de divisie Voeding en Matt Close die over de ijsdivisie gaat, zo meldt Morningstar UK. Peter ter Kulve, momenteel hoofd van de divisie Home Care, zal Close vervangen als topman van de ijsdivisie. De opvolger van Faber is nog niet bekend.

Lees ook: Hogere prijzen opnieuw motor achter groei Unilever (cfo.nl)

Teleurstellende groeiplannen

Unilever heeft zijn winstverwachtingen voor 2023 ongewijzigd gelaten en mikt nog steeds op een onderliggende omzetgroei van meer dan 5%. CEO Hein Schumacher, die per 1 juli dit jaar Alan Jope opvolgde, gaf toe dat het bedrijf ondermaats presteert in vergelijking met zijn cuncurrenten: “Unilever is een bedrijf met sterke fundamenten: een portfolio van geweldige merken die dagelijks door 3,4 miljard mensen worden gebruikt, nummer één of twee categorieposities over 80% van de omzet. Ondanks deze sterke punten hebben onze prestaties de afgelopen jaren niet geëvenaard wat we kunnen bereiken. De kwaliteit van onze groei, productiviteit en rendement hebben allemaal resultaat opgeleverd. Vandaag presenteren we onze plannen om deze kloof te dichten.”

In een reactie op de resultaten zei portefeuillemanager Charlie Huggins van Wealth Club: "Dit is opnieuw een saai kwartaal van Unilever, waarbij de onderliggende omzetgroei volledig wordt bepaald door hogere prijzen en een versnelde volumedaling in het kwartaal. Europa was bijzonder zwak, met volumes die ruim 10% daalden en het marktaandeel op voortschrijdende 12-maandsbasis daalde tot een teleurstellende 38%. Vanaf hier draait het allemaal om de uitvoering. Unilevers eerdere strategie-updates die meer flexibiliteit, productiviteit en innovatie beloofden, hebben niet echt resultaat opgeleverd."

Gerelateerde artikelen