V&D 2.0

“We gaan iets heel nieuws doen met een oud merk”, stelt ondernemer Ronald Kahn die V&D via internet weer nieuw leven wil inblazen. “We komen met iets spannends waar de klant op zit te wachten.” Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, maar die wordt helaas niet bevredigd door een verdere uitleg van Kahn. Hij komt niet verder dan de vergelijking met oude modemerken als Prada en Gucci die na jaren in de versukkeling te zijn geraakt ook werden gereanimeerd en nu als über hippe merken door het leven gaan.

Door Monique Harmsen De plannen van Kahn die, samen met oud-Hema topman Ronald van Zetten en Coolcat-chef Jacco Scheffers, het failliete V&D als webwinkel met de bekende V&D merken een tweede leven wil geven, zijn op dit moment nog niet duidelijk en hebben meer weg van een open invitatie aan creatieveling en talenten in e-commerce om zich te melden met ideeën. Dat zou op zich een slimme strategie zijn want hoewel de nieuwe eigenaren gepokt en gemazeld zijn in de retail, geldt dit niet direct voor online-retail. Hier gelden andere wetten en is de concurrentie nog moordender dan in de gewone winkelstraat.Ronald van Zetten is echter vol vertrouwen dat zij erin zullen slagen. Hij hoopt veel oude klanten van V&D terug te winnen en de eerste stap hiertoe is de overname van het oude klantenbestand van V&D dat bestaat uit ongeveer 200.000 klanten. Er is echter meer nodig. Het is maar de vraag of de vergrijzende groep trouwe klanten die de winkel frequent bezochten nu opeens online gaan winkelen. Veel belangrijker is misschien nog wel of zij er in slagen nieuwe jonge doelgroepen te bereiken. Volgens Van Zetten was er met de webwinkel van het oude V&D weinig mis en waren het vooral de hoge financieringslasten en hoge huren die de onderneming de das om hebben gedaan. Hij vergeet hierbij gemakshalve dat V&D de hoge financieringslasten en huren niet meer kon opbrengen omdat het al een aantal jaren in een ernstige identiteitscrisis verkeerde en er geen duidelijke keuzes werden gemaakt waardoor het winkelconcern wegzakte in de grijze middelmaat. Wellicht dat die keuzes nu wel worden gemaakt. Het drietal dat opereert onder de naam Retail Ventures heeft ervoor gekozen het online platform van V&D niet over te nemen, maar een nieuw platform vanaf de grond op te bouwen. Datzelfde geldt ook voor het assortiment. Klantenonderzoek moet uitwijzen wat er uiteindelijk naast de bekende V&D-merken te koop zal zijn in het online warenhuis.  Het gesternte om een nieuwe webwinkel te starten is gunstig, de markt is nog steeds sterk groeiende. In het eerste kwartaal van dit jaar gaven consumenten volgens cijfer van het onderzoeksbureau GfK 4,9 miljard euro uit aan aankopen bij webwinkels. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Opvallend is de sterke groei van aankopen per mobiele telefoon. Kansen volop dus als de heren hun huiswerk goed doen en over hun ego’s heen kunnen stappen om de juiste e-commerce talenten aan te trekken en te behouden. Kahn en partners krijgen maar één kans om V&D als een feniks uit de as te laten herrijzen. Dat zou mooi zijn. Ze moeten dan ook echt iets spannends en nieuws gaan doen waar de klant op zit te wachten.  Ik ben benieuwd en laat me graag verrassen!