V&D, de CFO als IT-evangelist en de dood van internet
Een nieuwe directie, loonoffer van het personeel en een knallende ruzie met verhuurders: V&D heeft het moeilijk. En als zo’n bekende partij in problemen is, trekt dat uiteraard veel aandacht in de verschillende media waar diverse specialisten hun licht laten schijnen over de toekomst van dit icoon van de winkelstraat. RTLZHet Financieele DagbladNRC HandelsbladBNRDe PvdA grijpt de commotie aan om een plan te lanceren om de vrijheid van private equity aan te pakken (FD). Why Top CFOs are Technology Evangelists , BobsguideSlechts zo’n 20 procent van de c-suite bij topbedrijven gelooft dat hun finance afdelingen de beste technologie gebruiken die voor handen is. Gevolg: Toonaangevende finance teams besteden nog steeds meer dan 50 procent van hun tijd aan het ‘op orde krijgen van de cijfers’. Waarom? Volgens Neil Kinson (vice president EMEA, Redwood Software) is het implementeren van nieuwe technologie niet langer risicovol of moeilijk. Het automatiseren van de basale financiële processen ligt binnen handbereik. De CFO moet alleen nog toehappen. Getting big impact from big data , McKinseyBig data is een modewoord, niet omdat de data zo groot zijn maar vanwege hun potentiële invloed. Bedrijven kunnen hun marges tot wel 60% verhogen als ze big data gaan toepassen, stelt McKinsey in een rapport. De invoering is een stuk eenvoudiger geworden en hierdoor kunnen ondernemingen de broodnodige aanpassing in hun organisatie versnellen. The Case for Lending Out Your Star Performers , Harvard Business ReviewBij voetbalclubs is het huren en verhuren van spelers de normaalste zaak van de wereld, maar in het bedrijfsleven is het een onbekend fenomeen. Toch is het ook voor ondernemingen een interessante optie om talent en kennis te ontwikkelen, blijkt uit een artikel in Harvard Business Review. Leiders spreken in Davos over doelgerichte transformatie , Huffington PostIn de huidige economie is het vermogen tot innovatie en transformatie een noodzakelijke voorwaarde om te overleven. Beter of goedkoper volstaat niet meer om nieuwe doelgroepen aan te spreken, het gaat om zakendoen op een fundamenteel andere wijze. Onder andere Sir Richard Branson en CEO Paul Polman van Unilever vertelden tijdens een panel in Davos hoe zij dat aanpakken in hun bedrijven. The Internet will vanish, says Google’s Eric Schmidt , CnetHet internet van nu is als de paard en wagen bij de komst van de auto. Of een dodo, ten dode opgeschreven. Dit zegt CEO Eric Schmidt van Google. ‘Er komen zoveel ip-adressen, zoveel apparaten en sensors om je heen, dat je je er niet meer van bewust bent.’