Zo vindt u de juiste kandidaat (ook in tijden van krapte)

Een ongeschikte werknemer aannemen leidt tot hoge kosten. Iedereen weet dat de negatieve gevolgen voor de organisatie groot zijn. Maar hoe voorkomt u dit?

De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat de concurrentie voor het vinden van een topkandidaat enorm is. Het gevolg is dat bedrijven worstelen om hun vacatures vervuld te krijgen en er fouten keuzes gemaakt worden. 

Wat te doen in de huidige krappe markt? Hoe kunt u toch zorgen dat de nieuwe werknemers echt versterkingen zijn? Vier tips.

Rekruteer op skills, niet op ervaring

Hoewel sommige posities een bepaalde technische vaardigheden of opleidingen vereisen, kunnen werkgevers hun sollicitatieprocedure verbeteren door goed na te denken over het proces. Vaardigheden als leiderschap, communicatie, veerkracht en probleemoplossend denken zijn vaak betere indicatoren voor toekomstig succes dan werkervaring. Rekruteer dus op competenties, in plaats van op ervaring. 

Beschouw training als een vast onderdeel van het rekruteringsproces. Je kunt beter de juiste kandidaat trainen, dan een ervaren maar niet passende kandidaat aannemen. Of ga een partnership aan met een derde partij die het personeel kan trainen. 

Standaardiseer het interview proces

Veel bedrijven zien het interviewen van kandidaten als de belangrijkste factor in het rekruteringsproces. Bedrijven die geen gestandaardiseerd interview proces hanteren, hebben 5 keer meer kans om een verkeerde kandidaat aan te nemen dan bedrijven die dit wel hebben, zo blijkt uit onderzoek van Brandon Hill. 

Zet uiteen wat er in elke fase van het proces moet worden gedaan: het screenen van kandidaten, de eerste gesprekken, de tweede gesprekken, de peer interviews en de finale gesprekken. Het kan handig zijn om een checklist of vragenlijst mee te geven aan interviewers. Dit verhoogt de consistentie van de uitkomsten. Als je de kandidaten niet dezelfde vragen stelt, hoe kan je ze dan vergelijken?

Herstel tijdig

Als je toch een foute kandidaat hebt aangenomen, zoek dan naar een andere positie in de organisatie die beter bij hem past, of verbreek de overeenkomst.  Wat de oplossing ook is, handel snel. Het zit in de menselijke aard om te treuzelen, om uit te stellen en om tweede kansen te rationaliseren. Wees je er bewust van wanneer je een verkeerde kandidaat hebt aangenomen en herstel je fout voordat het een negatieve impact kan hebben op je organisatie. 

Nog belangrijker, zorg dat goede werknemers niet de dupe worden van een foute keuze. Zij zijn het die vaak het werk van een niet geschikte werknemer overnemen. 

Verzamel je resources en zoek hulp

Geef rekrutering de prioriteit. Er komt veel bij kijken, van employer branding tot het ontwikkelen van een effectief interviewproces. 
Maar het is het waard. De prestaties van je organisatie worden direct beïnvloed door het talent en de productiviteit van je werknemers. Daarnaast heeft het rekruteringsproces invloed op de cultuur en de moraal binnen je organisatie. 

[Bron: CFO.com]