Wachten is op Pokémon Go letselschadeverzekering

De komkommertijd doet zijn intrede. Met de vakantiepiek bijna op zijn hoogst hebben we behoefte aan positief of leuk nieuws in dit geval Pokémon Go dat de hele wereld in zijn ban houdt. Het zijn niet alleen kinderen, ook volwassenen begeven zich soms in levensgevaarlijke situaties om met hun smartphone een Pokémon te scoren. Met hun ogen strak op het scherm gericht zijn massa’s mensen dag en nacht op zoek naar de stripfiguurtjes die via augmented reality plotseling op je smartphone opduiken in het beeld van je directe omgeving; op de stoep, in het park, het station of bij de supermarkt waar je toevallig voor staat.

Wat mij het meest verbaast is de snelheid waarmee het spel de wereld verovert. Pokémon is niet het eerste spel waarbij de link wordt gemaakt tussen de echte en virtuele wereld. Terwijl eerdere spellen en apps met augmented reality voorbehouden bleven aan de echte liefhebber doet nu werkelijk iedereen mee. De app werd de afgelopen week vaker gedownload dan de dating-app Tinder. Blijkbaar hebben we meer behoefte aan het scoren van een stripfiguurtje dan aan een avontuurtje. Social media speelt hierbij een belangrijke rol en het feit dat handig wordt ingespeeld op het jeugdsentiment van dertigers het spel uit hun jeugd kennen. Ook de serieuze media als de Financial Times, de Wall Street Journal, CNN en ander media ontkomen niet aan het fenomeen. Niet in de laatste plaats omdat door de hype rond het spel de koers van het aandeel Nintendo, een van de bedrijven achter Pokémon Go, de afgelopen week door het dak ging en het bedrijf maar liefst 9 miljard dollar meer waard werd. Naast Nintento zijn ook Pokémon, die de wereldwijde franchise voor Pokémon-merchandise heeft, en Niantic, een spin-off van Google die het spel ontwikkelde, betrokken bij de app.Marketing- en reclamebureaus breken zich het hoofd over hoe zij een graantje mee kunnen pikken van het populaire spel. De ontwikkelaar Niantic wil bedrijven laten adverteren op de virtuele kaart van de game.  Zodra de consument voor hun winkel staat, kunnen winkeliers gericht aanbiedingen naar smartphone versturen. Het ecosysteem rond het spel breidt zich verder uit. Er wordt gesproken over een nieuwe live-action Pokémon film en door het spel is ook een nieuw soort vakantiebaan ontstaan: Pokémontrainer. De flexibel inzetbare trainers moeten alle Pokéstops in de studentensteden van Nederland in kaart brengen om het spelers een stukje makkelijker te maken alle Pokémons te vinden. Marketingdeskundigen adviseren bedrijven speciale bijeenkomsten te organiseren voor Pokémon-trainers in de buurt. Als er een speciale Pokémon (niet alle figuurtjes hebben eenzelfde waarde) in je buurt zit is dat een makkelijke manier om mensen bij je binnen te lokken. In de Efteling is zelfs een onofficiële speciale Pokémon Go dag.  Er zijn natuurlijk meer campagnes te bedenken waarin wordt aangehaakt bij de Pokémonrage denk aan verzekeraars die kunnen adverteren met letselschadeverzekeringen voor spelers of leveranciers van stappentellers die meten hoeveel kilometer je hebt afgelegd. De mogelijkheden zijn oneindig.  Het is wel zaak om snel te handelen. Dergelijke grote hypes duren meestal niet lang. In de zomer is het leuk om bij goed weer lekker door de stad te struinen op zoek naar Pokémons maar zodra het kouder en natter wordt, is de lol er voor veel spelers waarschijnlijk snel af. Ooit komt er natuurlijk ook een punt dat een grote groep spelers alle figuurtjes binnen heeft. Wat dan? Voorlopig is het niet zover en hebben miljoenen mensen een leuke vakantiebesteding. Ik wens u een goede jacht!