Zo herkent u toptalent

Investeren in de ontwikkeling van alle werknemers kan niet. Dus is het zaak toptalent te kunnen identificeren: drie kenmerken van high potentials.

Bij het ontwikkelen van het personeel moeten bedrijven keuzes maken. Investeren in alle werknemers, is te duur. Daarom is er veel interesse in het kunnen identificeren van high potentials (HiPo’s). Hoogleraren Tomas Chamorro-Premuzic en Seymour Adler en Robert B. Kaiser van Kaiser Leadership schrijven in een artikel op HBR.org over wat de wetenschap hierover zegt.

Studies tonen aan dat het loont in deze topgroep te investeren. Volgens onderzoek is de beste 20 procent van de werknemers verantwoordelijk voor 80 procent van de output van de organisatie. Hierbij geldt dat hoe complexer de functie, hoe groter het verschil is tussen de topwerknemers en hun gemiddelde collega’s. Ook hebben de talentvolle medewerkers een gunstig effect op de prestaties van hun collega’s, omdat ze de standaard verhogen. Maar wie zijn precies deze getalenteerde werknemers? Wat zijn indicatoren om de potentie van een werknemer te kunnen herkennen? 

Veel HiPo-interventies zijn volgens de auteurs gericht op individueel succes van de werknemer: twee stappen omhoog in de organisatie kunnen maken in vijf jaar. Niet slim, individueel succes leidt niet automatisch tot succes van het bedrijf. HiPo-interventies zouden moeten voorspellen welke werknemers aanjagers zullen zijn van het succes van de organisatie. Uit onderzoek blijkt dat deze mensen een aantal meetbare kwaliteiten delen: drie belangrijke kenmerken van high-potentials

Ability

Allereerst moet een werknemer natuurlijk in staat zijn om de taken die bij het werk horen uit te voeren. Dit kan via een eenvoudige test bepaald worden. En voor succes op toekomstige taken willen we weten of de werknemer in staat is nieuwe vaardigheden en kennis tot zich te nemen. Een IQ-test of cognitieve vaardighedentest geeft uitsluitsel. Tenslotte is ook de motivatie nodig om nieuwe dingen te leren. In leiderschapsrollen zijn strategisch denken en vaardigheden om organisaties te kunnen veranderen van belang. Voorspellers hiervan zijn creativiteit en systeemdenken.

Sociale vaardigheden

Hier gaat het om twee belangrijke vaardigheden: het managen van jezelf en de omgang met anderen. Denk aan het kunnen omgaan met druk en tegenspoed, het opbouwen van een netwerk en overtuigend en invloedrijk kunnen zijn. Bepalend hierin is de sociale intelligentie. Psychometrische tests geven hier inzicht in. Trainingen kunnen dit soort vaardigheden verder verbeteren.

Drive  

Is er motivatie om hard te werken, succes te bereiken en te doen wat nodig is om het werk gedaan te krijgen. Bijzonder is dat de drive van een werknemer geldt als een multiplier voor diens ability en sociale vaardigheden. Er bestaan tests om zaken als nauwgezetheid, ambitie en de motivatie om te presteren te meten. Ook kan de drive van een werknemer herkend worden door gedrag.

Lees het uitgebreide verhaal op HBR.org