Zonde dat financials data op virtuele plank laten liggen

Organisaties hebben in de frontoffice geïnvesteerd om klanten beter te bedienen, maar zijn hun interne klanten vergeten, zegt Rob Cools van Workday. Het gevolg: waardevolle data blijft ongebruikt.

Nog niet zo lang geleden sloegen organisaties alleen maar de gegevens op die noodzakelijk waren voor de bedrijfsvoering en waartoe ze wettelijk verplicht waren. In die tijd was het fysiek ook onmogelijk die gigantische hoeveelheden van nu op te slaan vanwege de beperkte opslagcapaciteit van systemen. Anno 2018 zijn we wel in staat alle interne data rondom finance en HR te verzamelen, alleen worden deze gegevens niet volledig benut om onze bedrijfsvoering te optimaliseren. Veel gegevens blijven onbenut, omdat ze niet te combineren zijn met andere data, of omdat we ze niet of nauwelijks kunnen analyseren. 

Data omzetten in inzichten en actie

Financieel dienstverleners hebben veel geïnvesteerd in innovatie van de frontoffice om klanten beter te bedienen, maar zijn hun interne klanten – de medewerkers – vergeten mee te nemen. Die werken vaak nog met verouderde systemen waar data in silo’s wordt gebruikt en opgeslagen. En terwijl de datastroom groeit, bestaat bij die organisaties het gevaar dat cruciale informatie over het hoofd wordt gezien of ongebruikt blijft. Met een goed systeem en de juiste strategie is het evenwel mogelijk om alle wezenlijke informatie te benutten en waardevolle data uit HR en finance om te zetten in werkbare inzichten.

Auteur Rob Cools is Product Marketing Director bij Workday
Lees ook: "Met Fiat Panda meedoen aan Parijs-Dakar"

 

Maar hoe start je als financieel dienstverlener met het onderscheiden van de waardevolle data en hoe koppel je daar de juiste acties aan? Mensen, finance en activiteiten vormen de kern van elke organisatie. Als je deze drie elementen als leidraad neemt bij het omgaan met data, is dat een goed begin. Daarvoor kijk je naar de zakelijke uitdagingen en bepaal je welke data beschikbaar is om goed geïnformeerde beslissingen te nemen om die uitdagingen aan te gaan. 

Topmedewerkers identificeren

Stel dat de belangrijkste uitdaging voor een bank is om klanttevredenheid te vergroten en de klantenbinding te versterken. De medewerkers die vooraan staan bij de klantcommunicatie, spelen daarin een sleutelrol. Als de bank in staat is om personeelsdata te combineren met operationele data, krijgt de organisatie goed inzicht in hoe de prestaties van medewerkers zich verhouden tot de resultaten van de vestiging of afdeling. Op basis daarvan kun je een trainings- of opleidingsprogramma inrichten om medewerkers op het gewenste niveau te krijgen. Je wilt er ook voor zorgen dat de medewerkers die goed scoren op het gebied van klantcommunicatie en klantenbinding behouden blijven voor de organisatie. Met de juiste analyse-instrumenten voor HR en finance kun je op basis van historische data over prestaties, gedrag en beloning de topmedewerkers identificeren bij wie de kans groot is dat ze een overstap naar een andere organisatie overwegen. 

Hoe haal je waarde uit de ruis?

De overvloed aan data kan een probleem zijn; niet alleen vanwege de hoeveelheid aan opgeslagen interne operationele data, maar ook vanwege de beperkte ‘inzoommogelijkheden’. De finance- en HR-teams van veel organisaties werken nog steeds met verouderde systemen die alleen geaggregeerde data aankunnen waarbij de details zijn samengevat. Dat voldoet op zich voor de financiële verslaglegging, maar schiet tekort als je op basis van details zakelijke beslissingen wilt kunnen nemen.

Als je waarde wilt halen uit de informatie, heb je een geïntegreerd systeem nodig dat niet alleen de data kan ontwarren tot op detailniveau van de enkelvoudige oorsprong, maar ook gegevens uit andere bronnen kan binnenhalen. Zo krijgt een financieel dienstverlener een compleet beeld van alle onderdelen en vestigingen, door de resultaten voor producten, doelgroepen, regio’s en andere aspecten te vergelijken en analyseren. Als je deze data tot op het kleinste detail kunt combineren, levert dat veel beter inzicht in kosten, inkomsten en andere wezenlijke indicatoren op, waardoor je risico’s beter kunt beheersen en winstgevendheid kunt opvoeren.

Hoe benchmark je eigen prestaties? 

Belangrijk is ook dat financiële organisaties realtime over een compleet beeld van al die detailgegevens kunnen beschikken via een overzichtelijk dashboard. Een afdelingsmanager of kredietverantwoordelijke kan bijvoorbeeld een kredietrisicodashboard gebruiken, dat de afschrijvingen en frauderisico’s tot op detail weergeeft om zo de acties te bepalen die nodig zijn om de omzetdoelstellingen te halen of afwijkingen te identificeren.

Een financieel bedrijf kan ook benchmarkfunctionaliteiten gebruiken om de eigen resultaten af te zetten tegen de resultaten van vergelijkbare bedrijven. Dat draagt bij aan een beter begrip van de eigen sterke en zwakke punten in vergelijking met andere organisaties. 
Data kan een zegen én een last zijn. Zorg er in ieder geval voor dat de data niet ongebruikt op de virtuele plank blijft liggen. Met een goede strategie en de juiste technologie om die te ondersteunen, haalt een organisatie wezenlijke waarde uit de juiste data om beter geïnformeerde beslissingen te nemen die hen daadwerkelijk verder helpen.