5 trends voor 2016 die de eindgebruiker van bedrijfssoftware centraal stellen

App-ontwikkelaars en leveranciers van consumentensoftware weten het al jaren. In 2016 zal ook bedrijfssoftware overstag gaan, de eindgebruiker komt weer centraal te staan. Of het nu gaat om de optimale gebruikerservaring of het automatiseren van herhalende taken, de eindgebruiker is in 2016 koning. Het doel: bedrijfssoftware zo vriendelijk, nuttig en relevant mogelijk maken, zodat je als gebruiker je handen vrij hebt andere taken uit te voeren die meerwaarde bieden voor de klant en de organisatie.

door Erik TidenBedrijven die in 2016 willen meetellen doen er goed aan om de volgende vijf stappen te volgen – negeren is op eigen risico. Trend 1 – De mondige werknemerDankzij steeds slimmere software hoeven hoogopgeleide werknemers steeds minder repetitieve taken op zich te nemen. Software zal steeds meer de routinematige en complexe taken op zich nemen, van het analyseren van data tot het maken van operationele beslissingen en het reviewen van statusrapporten. Volgens een rapport van McKinsey van november 2015 zal maar liefst 45 procent van alle menselijke taken worden geautomatiseerd door software. Het resultaat: betrokken werknemers die het saaie werk aan software overlaten en zich kunnen richten op de klant en het leveren van echte meerwaarde. Trend 2 – Het Internet of Things verspreidt zich naar alles en iedereenIn 2016 zullen we een lawine van data over ons heen krijgen. Die data is afkomstig van diverse bronnen zoals: mobiele toestellen, wearables, sensoren, auto’s, en ga zo maar door. Al die toestellen worden razendsnel volwassen en de input die ze kunnen aanleveren stijgt zo mogelijk nog sneller. Gartner omschrijft dit als het digitale netwerk. Alles binnen dat netwerk produceert, gebruikt en verzendt informatie. Die informatie is niet alleen tekstueel en (audio)visueel, maar ook sensorisch en contextueel. David Cleary, Vice president en Gartner Fellow, stelt het als volgt: “In de huidige wereld verschuift de focus naar de mobiele gebruiker en die is omringd door een netwerk van toestellen. Dat netwerk gaat ondertussen veel verder dan een smartphone alleen. Toestellen zijn, via verschillende netwerken, meer en meer verbonden met backend systemen, maar vaak werken ze nog geïsoleerd van elkaar. Aangezien dat netwerk van toestellen in evolutie is, verwachten we dat ze steeds meer met elkaar in interactie zullen staan.” Effectieve bedrijfssoftware verzamelt deze kakofonie aan data en zet ze om in een bevattelijk geheel dat verwerkt kan worden in je business proces. Maar, daarvoor heb je nieuwe analyses nodig. Trend 3: Nieuwe analyticsAl deze data door mensen laten analyseren zal te duur en complex worden. Daarom ontstaan er steeds meer nieuwe technieken en strategieën om deze stortvloed aan informatie te analyseren. Slimme software zal de terabytes aan input verwerken en oplossingen suggeren aan hun menselijke ’eigenaar’. De software van vroeger werd ontworpen om berekingen mee te maken en functioneel te zijn. De nieuwe generatie software is gemaakt om te analyseren. Ze is slimmer dan ooit tevoren. Zelflerende programma’s brengen inzichten aan het licht waar wij als mensen alleen maar van kunnen dromen. Deze trend zal zich verder doortrekken en zich de komende jaren snel verspreiden. Maar de slimste bedrijven beginnen hier in 2016 al mee. Trend 4 – Innovatie in user experienceIn 2016 stopt user experience niet langer bij een mooie interface. Gebruiksgemak staat voorop; slimmere systemen zorgen voor een vlekkeloze interactie en anticiperen op de wensen en het gedrag van de gebruikers. Consumenten verwachten een elegante en intuïtieve ervaring en dat is voor business users niet anders. Daar komt nog eens bij dat de trend van BYOD (bring your own device) voorlopig nog niet ten einde is. Werknemers kiezen er steeds meer voor om hun eigen, vertrouwde toestel mee naar het werk te nemen. Het resultaat daarvan: werknemers die niet alleen steeds meer met elkaar maar ook met hun computers en het web in interactie staan. Gebruiksvriendelijkheid maakt de impact van je business-applicaties alleen maar groter. Wanneer je team steeds vaker en op steeds meer verschillende plaatsen data uitwisselt, neemt niet alleen de efficiëntie toe, maar ook de samenwerking tussen teams. Trend 5 – De voorspelling voor de cloud ziet er goed uitDe trend om steeds meer dingen op te slaan in de cloud werd in gang gezet door kleine en middelgrote bedrijven. Verwacht wordt dat in 2016 ook grote multinationals de overstap zullen wagen. Gartner voorspelt dat tegen 2018 25 procent van de grote bedrijven hun financiële applicaties vanuit de cloud gebruiken. Bovendien neemt de angst voor veiligheidsrisico’s af. Steeds grotere bedrijven hunkeren naar de flexibiliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de cloud. De verhuizing van belangrijke applicaties naar de cloud is voor ieder bedrijf onvermijdelijk. Deze vijf trends vormen het hart van de digitale transformatie. IDC’s hoofdanalist Frank Gens, zegt dat bedrijven geen keuze meer hebben. Ze zullen zelf moeten transformeren, of ze gaan door de digitale transformatie ten onder. Ze moeten ‘een concurrentievoordeel opbouwen door nieuwe business modellen en nieuwe klanten- en leveranciersrelaties aan te bieden’. De juiste technologie is hiervoor de sleutel.  Het is essentieel dat we de kracht van deze trends begrijpen.  De toekomst van ieder bedrijf hangt ervan af. Erik Tiden is Chief Technology Officer (CTO) bij Unit4. In die rol is hij verantwoordelijk voor zowel het productmanagement, de applicatie-architectuur en research en development (R&D) voor alle Unit4-oplossingen.