Adyen: mobiel aandeel van lokale betalingsmethoden gestegen tot 50 procent
Adyen, de leverancier van technologie voor het verwerken van wereldwijd betalingsverkeer, publiceert vandaag de derde kwartaaleditie (juli t/m september) van zijn Mobile Payments Index. Dit rapport biedt een overzicht van de actuele stand van zaken op het gebied van mobiele betalingen en is gebaseerd op data van online transacties van klanten van Adyen. De Mobile Payments Index toont voor het eerst het mobiele aandeel van internettransacties op basis van belangrijke lokale betalingsmethoden. Hieruit blijkt dat tot de helft van deze transacties voor een select aantal betalingsmethoden inmiddels wordt uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Het mobiele aandeel van belangrijke lokale betalingsmethodenWat Azië betreft geeft de Index aan dat 47 procent van alle betalingstransacties met de Japanse creditcard JCB plaatsvond vanaf een mobiel toestel. In China werd 35 procent van alle betalingen met Alipay via de mobiele weg uitgevoerd en 23 procent met UnionPay. In Europa ging het Nederlandse iDEAL aan kop: 49 procent van alle betalingen werd voltrokken vanaf een mobiel toestel. In Scandinavië vertegenwoordigden mobiele transacties 42 procent van het totale betalingsverkeer via Open Invoice. In België verliep 38 procent van alle transacties via mobiele kanalen. Het mobiele percentage voor SEPA Direct Debit kwam uit op 24 procent. Interessant genoeg voor verkopers die actief zijn in markten waarin PayPal populair is, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, vindt 40 procent van alle PayPal-transacties momenteel plaats vanaf een mobiel apparaat. “Adyen biedt al jarenlang afrekenprocessen die zijn geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. De Index wijst erop dat de helft van alle transacties op basis van lokale betalingsmethoden wordt uitgevoerd met behulp van mobiele apparatuur. Hiermee is duidelijk dat het voor bedrijven van cruciaal belang is om het betalingsproces te optimaliseren, zodat mobiele gebruikers op soepele wijze kunnen afrekenen”, aldus Roelant Prins, de chief commerce officer van Adyen. “Om een voorbeeld te geven: meer dan een derde van alle Alipay-transacties die Adyen verwerkt zijn afkomstig van mobiele gebruikers. Klanten als Evernote en The Cambridge Satchel hebben een directe toename in de conversiepercentages gemeld na de implementatie van een betalingsproces dat met Adyen voor mobiele gebruikers van Alipay was geoptimaliseerd”, aldus Prins. Meer dan 30 procent van alle wereldwijde betalingstransacties vindt plaats vanaf een mobiel apparaat; het Verenigd Koninkrijk blijft koploperIn het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal mobiele betalingen wereldwijd. Ze vertegenwoordigen inmiddels meer dan 30 procent van alle internettransacties. In het tweede kwartaal van dit jaar bedroeg dit percentage nog 28,7 procent. Het Verenigd Koninkrijk blijft het land met het meeste mobiele verkeer binnen het platform van Adyen. 46,9 procent van alle online transacties vindt nu mobiel plaats, een stijging ten opzichte van 44,8 procent in het vorige kwartaal. In andere belangrijke markten, namelijk Spanje en Nederland, bleek 32 procent van alle internetbetalingen afkomstig van mobiele gebruikers, gevolgd door de Verenigde Staten met 27 procent, Duitsland met 25 procent en Frankrijk met 23 procent. Tablets blijven terrein verliezenVoor het negende kwartaal op rij groeide het aantal betalingstransacties met smartphones ten opzichte van het aantal transacties met tablets. De huidige verhouding bedraagt 66 procent versus 34 procent. In het tweede kwartaal bedroeg deze verhouding 64 procent versus 36 procent en in het eerste kwartaal 61,8 procent versus 38,2 procent. Zelfs bij retailers die historisch gezien een relatief hoog percentage tabletgebaseerde internetbetalingen verwerken, nam het aantal aankopen via tablets met twee procent af ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Tablets vertegenwoordigen daarmee een even hoog percentage internetbetalingen als smartphones. Over de Adyen Mobile Payments IndexDe Adyen Mobile Payment Index brengt sinds juni 2013 de snelle opkomst in kaart van mobiele technologie als betalingskanaal. De Index biedt inzicht in verschillende toestellen, marktsegmenten en geografische trends. De Adyen Global Mobile Payments Index is gebaseerd op wereldwijde informatie over mobiele betalingen die Adyen verzamelt. Mobiele betalingen binnen apps worden buiten beschouwing gelaten.