Alleen met goede balans levert AI voordeel op voor CFO

“We gaan iets met AI doen.” Die houding is niet voldoende om de inzet van de nieuwe technologie tot een succes te maken, schrijft Rob Cools. "Het vraagt om een uitgekiende balans tussen mensen, technologie en de strategische doelen."

Een derde van alle banen bij financiële instellingen staat op de tocht. Volgens een rapport van PwC uit 2017 zullen nieuwe ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (artificial intelligence – AI) de menselijke activiteiten in de financiële sector voor een groot deel overbodig maken. Jack Ma van wereldwijde e-commerce gigant Alibaba noemde AI eerder dit jaar zelfs ‘een grote bedreiging’ voor de mensheid in het algemeen en de werkgelegenheid in het bijzonder. 

 Auteur Rob Cools is Product Marketing Director bij Workday
 Lees ook: Wat houdt CFO's bezig in 2018?

 

 

Toch zijn er niet alleen donkere wolken. Nieuwe technologieën leveren zeker nieuwe kansen op voor financiële teams. Sterker nog, innovatieve toepassingen en werkprocessen zouden de financiële professionals juist aan een meer strategische positie in de organisatie kunnen helpen. 

Handen en hoofd vrij maken

Daarvoor is het nodig dat de financiële teams voorop gaan lopen bij de inzet van AI en automatisering zodat vee van de steeds terugkerende handmatige verwerkingsactiviteiten van hun bord verdwijnen. Dat een derde van de banen in de sector verdwijnt volgens het PwC-rapport, zegt weinig over de inhoudelijke voordelen die dit oplevert voor financiële functies. Een eerder rapport van EY laat bijvoorbeeld zien dat 65 procent van de CFO’s van mening is dat het standaardiseren en automatiseren van processen hoge prioriteit moet krijgen. En 67 procent vindt dat het versterken van de relatie tussen finance en de rest van de organisatie voorrang moet krijgen. 

Traditioneel gaat een groot deel van de beschikbare tijd van het finance team op aan transactieverwerking, audits en compliance. De belofte van AI en automatisering is nu dat het handwerk verdwijnt, waardoor financiële professionals hun handen en hoofd vrij krijgen voor meer structurele en strategische activiteiten, die de organisatie echt waarde opleveren. In het algemeen betekent het dat het finance team zijn aandacht kan verleggen van cijferwerk en auditing naar financiële analytics en datagedreven prognoses. Met AI kun je bijvoorbeeld een model maken om de strategische risico’s en veerkracht van de business nauwkeurig in kaart te brengen, waardoor het niveau van het financieel management op basis van data omhooggaat. Met investering in en focus op AI kun je als organisatie bovendien beter grip krijgen op de enorme en steeds groeiende hoeveelheid data. 

‘We gaan iets met AI doen’

Het is niet een kwestie van ‘iets met AI gaan doen’. Daarvoor is de financiële werkelijkheid te complex en veelzijdig. Aan de andere kant zijn er goede (financiële) cloudapplicaties beschikbaar die technologische innovatie en continue verandering kunnen ondersteunen. De tijd van het continu bijbouwen aan de vrij starre traditionele financiële programma’s om maar een beetje de nieuwe ontwikkelingen te kunnen bijhouden, is voorbij. CFO’s moeten bereid zijn de gebruikte systemen continu met een frisse blik te bekijken om tegemoet te komen aan de eisen van de business. 

Als CFO moet je zorgvuldig de kansen afwegen van het automatiseren van financiële functies. Dat scheelt tijd en middelen en helpt de operatie versnellen. Als belangrijke financiële processen eenmaal geautomatiseerd zijn, zal de CFO een gestructureerd analytics-systeem moeten ontwikkelen en dataprocessen moeten centraliseren om de teams en organisatie klaar te maken voor AI. Dat vraagt om een uitgekiende balans tussen mensen, technologie en de strategische doelen van de organisatie.

En juist op dat snijpunt liggen de kansen van een goede CFO om diens mensen en rollen strategischer en waardevoller in te zetten met behulp van de juiste AI-technologie voor de organisatie. Vergeet nooit dat het succes van elke technologie volledig afhangt van de manier waarop de mensen die gebruiken. Een goed evenwicht vinden tussen innovatieve technologie en de belangrijkste waarde van een organisatie – de mensen; daar ligt de echte sleutel voor een succesvolle toekomst van finance!