Winstdaling pakketbezorging, groei clouddiensten Amazon

Groei clouddivisie en abonnementen Prime vangen stijging kosten op.

In de laatste drie maanden van 2021 steeg de omzet weliswaar tot 137,4 miljard dollar (120 miljard euro), wat 9 procent meer is dan in dezelfde periode in het voorgaande jaar, maar zoals topman Andy Jassy in het najaar al voorspelde, is het voor Amazon duurder geworden om pakketjes af te leveren. Door de krappe arbeidsmarkt in de Verenigde Staten is het nu moeilijker om extra mensen te vinden voor distributiecentra dan aan het begin van de coronacrisis, toen veel Amerikanen hun banen verloren. De operationele winst kwam daardoor uit op 3,5 miljard dollar, bijna de helft van de 6,9 miljard dollar in het vierde kwartaal van 2020. 

Clouddivisie, aandelen Rivian en abonnementen Prime vangen stijgende kosten op
Toch toonden beleggers zich opgelucht met de resultaten, onder andere doordat de kostenstijging minder sterk was dan gevreesd. Ook steeg het operationele resultaat bij de clouddivisie van Amazon met bijna de helft. Dit is het onderdeel waar Amazon meestal het grootste deel van zijn winst behaalt. Ook de nettowinst van Amazon verdubbelde tot 14,3 miljard dollar, maar dat is grotendeels te danken aan Amazons aandelen in elektrische-autobouwer Rivian, die na een beursgang miljarden dollars meer waard zijn geworden.
De hogere kosten worden opgevangen door Amazon Prime, Amazons streamingdienst, in de Verenigde Staten per jaar 20 dollar duurder te maken. Deze eerste prijsverhoging voor Prime sinds 2018 gaat eind maart in voor bestaande leden.

(ANP)