Anaplan – Nieuwe uitdager van gevestigde orde EPM softwaremarkt

Recentelijk diende een nieuwe, zeer ambitieuze speler zich aan op de wereldwijde softwaremarkt. Anaplan, een cloud en in-memory gebaseerd systeem voor finance & operations planning, gaat met vol vertrouwen de strijd aan met gevestigde grote ERP-leveranciers. Wat onderscheid Anaplan? Een gesprek met Frederic Laluyaux (President & CEO) en Marco van Oosterhout (Managing Director van Anaplan Benelux).

‘Het uitgangspunt van softwarebedrijf Anaplan is dat de “stack vendors” die momenteel de markt domineren zijn opgebouwd vanuit het oude denken over planning’, begint Laluyaux het gesprek met CFO.nl. ‘Hierin staat finance nog los van sales en operations. CFO’s hebben in toenemende mate behoefte aan software die ze in staat stelt real time en fact based stuurinformatie te genereren die volledig geïntegreerd is met hun business.’

Laluyaux heeft meer dan 20 jaar ervaring in de EPM-sector, waar hij hoge posities heeft vervult bij onder meer Adaytum, BO en SAP. De focus van zijn carrière heeft altijd gelegen in het bieden van oplossingen die organisaties wereldwijd helpen excellentie te behalen in business en finance. Anaplan mag wel omschreven worden als de ultieme oplossing van zijn carrière. Recentelijk wist hij bij Venture Capitalists in Silicon Valley 33 miljoen dollar op te halen. Zijn bedrijf is nu klaar om de markt te veroveren.

‘De complexiteit van zakendoen neemt continu toe’, aldus Laluyaux. ‘En de kloof tussen wat bedrijven informatietechnisch nodig hebben, en wat het huidige EPM-aanbod kan leveren, wordt steeds groter.’ Daarin onderscheid Anaplan zich van concurrenten SAP, Oracle en IBM.

Laluyaux: ‘De grote partijen die de huidige softwaremarkt domineren hebben te maken met een erfenis uit het verleden, waardoor zij niet zijn afgestemd op de snelheid van veranderen die vandaag de dag noodzakelijk is. Zij hebben zich erop gericht alle ICT samen te laten werken. De visie was duidelijk, maar het is nooit van de grond gekomen. Bovendien hebben deze spelers jarenlang alle kleinere softwarebedrijven opgekocht, waarmee de innovatie stil is komen te liggen.’

Kortom, de oplossingen van SAP, Oracle en IBM zijn niet langer afgestemd op het volatiele ondernemersklimaat waar bedrijven en hun CFO’s zich tegenwoordig in begeven. Planning in een maandcyclus is volstrekt achterhaald, vindt Laluyaux. ‘Organisaties hebben behoefte aan real-time inzicht in hun key drivers. Anaplan is de eerste softwarepartij die financial planning en operationele planning volledig geïntegreerd aanvliegt.’

Anaplan is net geïntroduceerd in de Benelux en opende onlangs haar Benelux-kantoor aan de Papendorpseweg te Utrecht. Marco van Oosterhout is Managing Director van Anaplan Benelux. Hij werkte eerder voor Excentive en SAP, en was een van de oprichters van OutlookSoft in Nederland. Hij is bijzonder enthousiast over de oplossingen van Anaplan. ‘In een markt waarin systemen decennialang op elkaar gestapeld zijn, is innovatie alleen mogelijk door de hele stapel overboord te gooien. Dat is precies wat Anaplan heeft gedaan. Daarom kunnen de traditionele oplossingen niet tippen aan de Anaplan-software die vanaf de grond is opgebouwd.’

Met haar gepatenteerde Hyperblock technologie, ontwikkeld door een aantal experts die aan de bakermat stonden van het multidimensioneel modelleren, is Anaplan er specifiek op gericht om de business vragen te vertalen naar niet alleen finance, maar ook operations. Daarbij gebruik makend van grote hoeveelheden interne en externe data. ‘Omdat business plannen vandaag de dag zo snel veranderen, moet je systeem dat ook kunnen’, stelt Van Oosterhout. ‘Anaplan doet dat met Integrated Finance Planning.’

De integrale benadering stelt Anaplan in staat om bij organisaties de kloof te dichten tussen hun gevoel over forecasts en feiten, waardoor bestuurders de juiste beslissingen kunnen nemen. Dit maakt Anaplan uniek. Bovendien kan het bedrijf, samen met een aantal best-in-class implementatiepartners, haar oplossingen uitrollen in slechts enkele weken tijd.

Anaplan is klaar om nu ook in  de Benelux de markt te veroveren. Immers het bedrijf heeft inmiddels wereldwijd al een hoop klanten aan zich weten te binden die allemaal laaiend enthousiast zijn, zoals HP, McAfee, Reckitt Benkiser, Kimberly-Clark, GE Healthcare, Nokia, Aviva, Janssen Pharma, Bosal, Diageo en Salesforce.com. De traditionele spelers mogen hun borst gaan nat maken…

U kunt nader kennismaken met Anaplan op het Jaarcongres Finance Transformation waar Anaplan als Gold Partner nauw bij betrokken is.