Autobranche en CM.com zorgen voor overnamenieuws

Het was relatief rustig op M&A-gebied, met uitzondering van de voortdurend bewegende automotive branche en – alweer – CM.com. 

Powered by:

Een week na de Amsterdamse beursgang neemt CM.com Global Ticket over en verwerft het een stevige marktpositie in de kaartverkoop voor musea, attracties en dierenparken in Nederland, België, Spanje en Zuid-Afrika. Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com: “Klanten van Global Ticket kunnen voor de totale customer journey vanaf nu bij één speler terecht. Van ticketverkoop en betalingen, tot communicatie met hun bezoekers.”

In de autobranche zet de consolidatie zich steeds verder voort. Zo nam Stern Groep het schadeherstelbedrijf Persoon Schadeherstel en Carrosserie in Bemmel over en zijn de fusie-onderhandelingen met de Zweeds branchegenoot Hedin Automotive in een vergevorderd stadium. Tekenend voor de gehele bedrijfstak, waar reuzen als Stern Groep en Van Mossel Automotive Groep de ‘dealer om de hoek’ inmiddels hebben opgeslokt of weg geconcurreerd. 

Als de deal met het Zweedse Hedin doorgaat, ontstaat een combinatie met 200 vestigingen en 5300 medewerkers in Nederland, Zweden, Noorwegen, Duitsland, België en Zwitserland. Concurrent Van Mossel verkoopt inmiddels 26 verschillende automerken bij 150 vestigingen, heeft 3200 mensen in dienst en doet bijna wekelijks wel een acquisitie, recent vooral in België. 

Ook Louwman Group is 24/7 op overnamepad en kocht onlangs een belang in Mobility Investment Group, bedrijf dat alle vormen van vervoer toegankelijk maakt met één kaart of app. Het concern, van oudsher importeur van Toyota en Lexus, verwacht veel van waterstof. En mikt allang niet meer op autobezit alleen; private lease wordt steeds belangrijker. 

Ondernemersorganisatie VNO-NCW vraagt zich ondertussen af of de overheid niet teveel bevoegdheden krijgt als een nieuwe wet – bedoeld om vitale delen van de Nederlandse telecom-infrastructuur tegen buitenlandse overnames te beschermen, ook achteraf – wordt aangenomen. VNO-NCW vreest dat de mogelijkheid tot ingrijpen achteraf, buitenlandse bedrijven zal afschrikken. Met als gevolg dat zij Nederland mijden en investeringen uitblijven.