Bedrijven geven in 2010 weer iets meer uit aan R&D

In 2010 hebben de 1000 grootste R&D-spenders ter wereld 9,5 procent meer uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling dan in 2009.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Booz & Company onder de duizend bedrijven met de grootste R&D (Research & Development)-budgetten wereldwijd.Chinese en Indiase concerns realiseerden met 38 procent de grootste groei, tegenover een geringe twee procent groei door Nederlandse bedrijven. Terwijl de omzet van alle concerns vorig jaar gemiddeld met 15 procent toenam ten opzichte van 2009, daalde het percentage daarvan dat aan R&D wordt besteed van 3,8 naar 3,5 procent. Net als in 2009 is Apple het meest innovatieve bedrijf ter wereld, terwijl het maar 2,7 procent van de omzet in innovatie investeert. Echter, de afgelopen vijf jaar hebben de tien innovatiefste ondernemingen 27 procent meer omzet, 41 procent meer operationele winst en 30 procent meer beurswaardegroei gerealiseerd dan de top tien ‘big spenders’. Bedrijfscultuur essentieel voor succesOndernemingen met een bedrijfscultuur die de innovatiestrategie ondersteunt en die ervoor zorgen dat de innovatie- en zakelijke doelstellingen op elkaar zijn afgestemd, hebben in de afgelopen vijf jaar 33 procent meer ondernemingswaarde en 17 procent meer winstgroei gerealiseerd dan ondernemingen waar dat niet het geval is. ‘Bedrijfscultuur is essentieel, want de resultaten zijn meetbaar’, zegt Barry Jaruzelski, Partner bij Booz & Company. ‘Concerns waar de bedrijfscultuur de innovatiestrategie en bedrijfsdoelstellingen ondersteunt, presteren aanzienlijk beter.’Additionele bevindingen:– De top duizend van ‘big corporate spenders’ neemt bijna de helft van alle investeringen in onderzoek en ontwikkeling wereldwijd voor zijn rekening.- Voor het eerst in deze studie staat geen enkel elektronicabedrijf in de top 3 concerns met de hoogste R&D bestedingen.- Vier van de vijf grootste investeerders in innovatie en onderzoek wereldwijd zijn farmaceutische bedrijven.- De top 20 van concerns die het meest aan onderzoek en ontwikkeling besteden zijn gezamenlijk goed voor 10 procent van de wereldwijde groei in 2010. Op een omzet van 16 triljoen dollar gaven zij in totaal 142 miljard dollar uit aan R&D, wat ruim boven het gemiddelde wereldwijde percentage van 9,4 procent zit.- Van de onderzochte ondernemingen heeft 20 procent geen echte innovatiestrategie. De meerderheid, 60 procent heeft die belegd in de top van de onderneming. Bij de overige concerns wordt de innovatiestrategie ontwikkeld binnen een technische afdeling R&D of productontwikkeling (8,6%) of binnen de Marketing en/of Salesafdeling (12,6%).- De drie meest innovatieve bedrijven zijn: 1. Apple, 2.Google, 3. 3M.- Bedrijven uit Silicon Valley hebben vaker dan elders hun innovatiestrategie op een lijn gebracht met de gehele ondernemingsstrategie: 54 procent ten opzichte van 14 procent van alle ondervraagde bedrijven. Bij 46 procent van de bedrijven uit Silicon Valley ondersteunt de bedrijfscultuur de innovatiestrategie en zijn innovatie- en bedrijfsdoelstellingen op elkaar afgestemd, ten opzichte van 19 procent wereldwijd.Bron: Booz & Company