Bedrijven moeten zichzelf steeds opnieuw uitvinden

De belangrijkste succesfactoren die bepalen of een onderneming wel of niet zal overleven, is de snelheid en de mate waarin ze erin slaagt te innoveren en digitaal te transformeren. CFO’s staan hiermee voor een grote uitdaging: bij gelijkblijvende of soms krimpende budgetten moeten zij de financiële ruimte vinden om deze investeringen mogelijk te maken. Dat kan door bestaande processen efficiënter en slimmer te organiseren waardoor de Total Cost of Ownership (TCO) met tot 50% kan worden teruggebracht. Het vrijgespeelde geld kan worden geïnvesteerd in nieuwe technologieën, zoals Social, Mobile, Analytics en Cloud (SMAC) om relevant te blijven in de markt.

Het klinkt eenvoudig maar de uitvoering heeft in de praktijk nog wel wat voeten in de aarde. Er zijn volgens Magne Offringa,  AVP Finance Europe & Infrastructure Services Worldwide van Cognizant, echter hefbomen die CFO’s kunnen gebruiken om financiele doelstellingen te halen. Het resultaat is verkorting van de balans, een conversie van CAPEX naar OPEX, monetisering van activa en verbeteringen in de cashflow. Offringa spreekt uit ervaring, naast finance strekt zijn takenpakket zich ook uit naar de business. Hij besteedt ongeveer 80% van zijn tijd aan market staging activiteiten. “Ik help salesteams bij het structureren van deals en partnerships en het ontwikkelen van de regio door acquisities. In deze rol heb ik veel contact met de CFO’s en de CIO’s van onze klanten en zie ik een aantal belangrijke trends. “De grootste uitdaging voor de CFO is volgens Offringa om de voorspelbaarheid van de kosten onder controle te krijgen. “Als je kijkt naar TCO van IT, is voor veel CFO’s de balance sheet een pijnpunt. Zij zitten met oude datacenters, hardware en software applicaties die niet meer relevant zijn maar wel op de balans staan en versneld moeten worden afgeschreven. Daar kun je samen met de partners uit je ecosysteem, concurrenten en klanten, op slimme manieren optimaliseren.”   Slimme manieren van kostenreductieDoor gebruik te maken van dergelijke oplossingen is het volgens Offringa mogelijk om een reductie in TCO te behalen van 45 tot 50%. “Heel vaak wordt vanuit het CFO-oogpunt gekeken naar kostenreductie. Dat is makkelijk, je neemt een lijstje en je vinkt alles af. Wat is er aanwezig aan software en licenties, wat zijn de tools die men gebruikt, welke activa staan er op de balans en welke contracten zijn er met derde partijen? Daar ga je dan met de kaasschaaf overheen. Slimme manieren van kostenreductie naar waardecreatie gaan verder en zijn veel intelligenter. Iets wat voor jou weinig waarde heeft kan voor iemand anders wel van waarde zijn of je kunt het samen oplossen.”Offringa geeft hier het voorbeeld van een verzekeraar. “Je hebt als verzekeraar bepaalde capabilities zoals risicomanagement, claim- en polisafhandeling en alle IT die daarvoor nodig is, die je buiten de onderneming kunt zetten.  Je zet alle mensen met de juiste skills in één centrum en hangt hier een white label aan zodat het ook gebruikt kan worden door andere verzekeraars. Door schaalgrootte en shared services kun je hier verder optimaliseren en investeringen en risico’s delen met concurrenten en partners .  Op deze manier kun je op een slimme manier waarde creëren met iets wat je zelf als kostenpost ziet.” Een andere vorm is om activiteiten, bijvoorbeeld een core bankingplatform, in de markt te zetten en operationeel te maken voor andere banken. De intellectual property die op de balans staat wordt verkocht aan een partner die ook de investeringen voor haar rekening neemt. Hiermee wordt het niveau van de kosten variabel met het gebruik en is het beter voorspelbaar.Er zijn ook bedrijven die een IT captive in India, Oost-Europa of Amerika hebben die als aparte entiteit verkocht kan worden aan derden waardoor eveneens fondsen beschikbaar komen voor innovatie.  Beheersen risico’sHoewel de voordelen evident zijn, zijn CFO’s nog terughoudend. Het is volgens Offringa echter een kwestie van een goed risico-assessment maken. “Het is voor een CFO aantrekkelijk om te kijken naar het niveau van kostenbesparing, maar als het ten koste gaat van je operatie dan heeft het invloed op je topline. De kernvraag is hoe je risico’s beheerst. Je moet goed begrijpen wat je zelf dichtbij wilt houden en wat ook door anderen kan worden opgelost. Kies je voor het laatste dan moet je goed kijken naar het transitieplan. Dat kan het beste in kleine stukjes opgebroken worden om ook de mensen de tijd te geven te wennen aan de nieuwe omgeving. Je kunt de mensen die de taken uitvoeren en een enorm inzicht en ervaring hebben, prima meenemen in een outsourcing. Dat pakt vaak goed uit omdat zij bij een gespecialiseerd IT-bedrijf meer kansen hebben.”Het is de CFO die de drijvende kracht achter het terugbrengen van de TCO moet zijn omdat er in de praktijk vaak sprake is van tegenstrijdige belangen binnen een organisatie tussen de BU managers die veelal op operationale performance worden afgerekend en de financiele functie die erop toeziet dat financiele doelstellingen gehaald worden.Offringa geeft als voorbeeld de case van een telecombedrijf dat overstapt van betalen per gesprek naar betalen per seconde. Er is een businesscase gemaakt en afgetekend door de CFO, maar die houdt geen stand als blijkt dat de facturatie niet goed op orde is en het systeem vlak voordat het live gaat niet goed werkt. Om toch op tijd live te kunnen gaan, de marketingcampagne loopt immers, wordt snel een aantal slimme mensen ingehuurd om het probleem op te lossen.  Aan het eind van de rit werkt alles op tijd en is iedereen blij behalve de CFO die ondanks de mooie businesscase met extra kosten wordt geconfronteerd. De oplossing voor dit probleem is KPI’s af te spreken met de partner op het niveau van beheersing van TCO. Een sterke focus op TCO gaat volgens Offringa niet ten koste van de ontwikkeling van de onderneming op de lange termijn. “Als je kijkt naar TCO-reductie dan heb je een aantal manieren om je operatie anders in te richten zonder dat je risico loopt op kwaliteitsverlies zoals automation, robotics, right-shoring, en shared services. Het fysieke datacenter dat nog op de balans staat kun je migreren naar de cloud, dat levert betere performance en functionaliteit op, verlaagt het kapitaalbeslag en maakt de kosten variabel.” Robotics en artificial intelligenceOndernemingen zijn zich bewust van de sterk veranderende omgeving en er wordt veel gediscussieerd over robotics en intelligent proces automation. De verschillende begrippen worden echter nog weleens door elkaar gehaald. “Je hebt verschillende niveaus van robotics en automation”, stelt Offringa. “Bij een robot denk je al snel aan een autofabriek waar een robotarm alles aan elkaar last en in elkaar schuift. Robotics is echter het verzamelen van data en daar slimme algoritmen op toepassen waardoor het werk efficiënter en beter wordt uitgevoerd. Automation kansen zitten ook bij backoffice processen die je efficiënter maakt met slimme software. Het gaat om repetitieve processen of processen die je repetitief kunt maken zoals bijvoorbeeld in de farmaceutische industrie, waar enorm geïnvesteerd wordt in de ontwikkelingen van nieuwe medicijnen. Er zijn veel klinische testen en er vindt veel data-analyse plaats. Door robots in de laboratoria direct te verbinden aan systemen kun je op basis van data-analyse heel veel efficiency en een betere kwaliteit bereiken. “Over artificial intelligence wordt ook verwoed discussie gevoerd tussen voor- en tegenstanders. Volgens Offringa soms op basis van verkeerde aannames. “Je repliceert niet je brein. Je haalt slimme zaken uit grote hoeveelheden data. In de praktijk klinkt de discussie vaak zakelijk, maar het draait er om dat je echt wilt begrijpen wat je klant beweegt. Daarvoor heb je de menselijke intuïtieve kant nodig als schakel tussen de echte wereld en de technologie. Als je een goed begrip hebt van het menselijk gedrag, kun je heel veel kansen creëren. Datamining en analytics helpen een veel beter begrip krijgen omdat je weet in welke richting je moet zoeken. Hiermee wordt of ben je relevant in de markt.” Op de vraag in hoeverre Cognizant gebruik maakt van al deze mogelijkheden, stelt Offringa: “Er is een sterke push binnen Cognizant om hier gebruik van te maken. Veel van onze interne bedrijfsprocessen zitten bij onze business process outsourcing practice en die staan gewoon naast de processen van onze klanten. Als zodanig profiteren wij ook van de robotics en automation en de competenties op dat gebied.” CFO futureproofBang dat de functie van de CFO in de toekomst overbodig wordt als robotics en artificial intelligence worden toegepast op de financiële processen waardoor het management in staat is zelf de benodigde informatie uit de systemen te halen, is Offringa niet. “In mijn beleving begint de job dan pas. Als CFO lever je juist toegevoegde waarde door de synthese te maken tussen wat er allemaal speelt,  de strategie, hoe je in de markt opereert en de technologie. Het blijft gewoon een menselijke business. Alles wat er speelt is natuurlijk heel erg mechanisch, technisch en financieel, maar het gaat er om dat je waarde creëert tussen mensen. Je kent de klantsituatie, je bent creatief en praat met veel mensen, daar zit de toegevoegde waarde en dat is moeilijk te vangen in bits en bytes.  Ik zie juist meer relevantie voor de finance community. Feit is wel dat het voor CFO’s cruciaal is om naast alle financiele kennis, ook dieper kennis te nemen van technologie en de impact daarvan op de eigen (digitale) bedrijfstransformatie” _______________________________________________________________________________________ Wilt u meer weten over de impact die robots en artificial intelligence hebben op de efficiency, snelheid, nauwkeurigheid, compliance en schaalbaarheid van processen, kom dan tijdens CFO Day naar de Masterclass ‘Hoe robotica en artificial intelligence uw organisatie helpen leren. Magne Offringa deelt hier samen met Bart van der Mark inzichten, praktijkvoorbeelden en handvatten om zelf de eerste stappen te zetten. _________________________________________________________________________________________