Beursgang CM.com als lichtpunt

Minder deals in januari dan in de eerste maand van 2019. Maar de CEO van het nu beursgenoteerde CM.com laat tegenover MenA.nl weten: “Zichtbaarheid, vertrouwen, groei. Daarom die beursgang.”

Dat vertrouwen van CM.com kan gerust als lichtpunt worden gezien in de week van M&A-nieuws. Want daar waar een duik in de databese van MenA.nl een somber beeld  toont van de M&A-activiteiten met een dalend aantal deals, straalt bestuursvoorzitter Jeroen van Glabbeek een en al vertrouwen uit.

De pas 40-jarige Van Glabbeek in een interview met MenA.nl: “Met de beursnotering hebben we de mogelijkheid te groeien, omdat we nu ook aandelen als betaalmiddel hebben. Afgelopen jaren wisten we 21 succesvolle M&A-deals af te ronden, daar gaan we mee door!”

Ook levert de Euronext-notering zichtbaarheid en internationaal vertrouwen op, meent de CEO van het technologiebedrijf uit Breda. Tot voor kort sponsorde CM.com de lokale voetbalclub NAC. Maar met de komst van het Formule 1-circus naar Zandvoort besloten de oprichters van het bedrijf – naast Jeroen van Glabbeek is dat COO Gilbert Gooijers (41) –  de Grand Prix van komende zondag 3 mei te sponsoren. Naast grootheden als Jumbo en Talpa. 

“Vanwege die zichtbaarheid én de tomeloze inzet en ambitie van de Nederlandse F1-organisatie”, legt Van Glabbeek uit. “Vrijwel niemand geloofde in die Grand Prix in de Hollandse duinen. Toch is het gelukt. Voor die inspiratie heb ik heel veel bewondering.”

CM.com telt nu al vestigingen in 17 landen, maar wil verdere mondiale expansie. “Van 300 medewerkers nu, naar 600 straks. Dat is één van onze doelen. Want al zijn wij een internationaal toegankelijk platform, met sales en marketing willen we bij de klanten in de buurt zitten”, aldus de CEO. 

Ander M&A-nieuws deze week: de gevorderde gesprekken van de Haagse zakenbank NIBC met investeerder Blackstone over een mogelijk bod in contanten. Waarbij de vraag is wat ’s werelds grootste durfkapitalist (ruim 500 miljard euro aan investeringen onder beheer) toch ziet in zo’n kleine Nederlandse bank.      

Een deal die al wel is afgerond: de acquisitie door DSM van het Deense Glycom, voor 765 miljoen euro. De Denen ontwikkelen stoffen die ook in borstvoeding voorkomen. Het Nederlandse speciaalchemieconcern wil met die producten nieuwe voedingsstoffen voor jonge baby’s maken.

Opvallend: door de overname van de Nederlandse Tele2-tak groeit T-Mobile uit tot tweede telecomprovider na KPN, maar nu dus voor VodafoneZiggo. Met de inlijving vorig jaar van Tele2, telt T-Mobile nu ruim 5,6 miljoen mobiele klanten.