Beursgenoteerde bedrijven moeten risico’s beter in kaart brengen
Dat stelt de jury van de FD Henri Sijthoff-prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan ondernemingen met de beste verslaggeving en communicatie richting beleggers en publiek.
Dat meldt het FD.
De genomineerde bedrijven voor de Henri Sijthoff-prijs in de categorie AEX zijn Adyen, ASR en Shell. Bij de overige beursfondsen gaan de nominaties naar PostNL, Signify en Sligro. En bij de niet-beursfondsen zijn de kanshebbers NS, Tennet en Triodos. De winnaars worden op 29 oktober bekendgemaakt.
De jury maakt de opmerkingen in een jaar waarin veel bedrijven door het coronavirus hun resultaten onder druk zien staan. Maar weinig bedrijven zijn in hun jaarverslag over 2019 ingegaan op het virus. Logisch, want bij het verschijnen van de jaarverslagen was het virus nog vrijwel alleen in China. Maar deze crisis laat volgens de jury zien dat het belangrijk is dat de risicoparagraaf beter wordt dan wat nu gebruikelijk is.
Wat veel beursgenoteerde bedrijven doen is een opsomming van de risico's geven. Te vaak lijkt het op het benoemen van vele risico's, waar de lezer van het verslag weinig mee opschiet. Het zou beter zijn om de risico's die ertoe doen, duidelijk te benoemen en te bespreken. Waarom nemen we die risico's eigenlijk, wat leveren ze op? Hoe mitigeren we de risico's en gebeurt dat met succes? Dat zijn volgens het juryrapport vragen waar bedrijven een antwoord op moeten geven. Ook toont de coronacrisis aan dat het werken met scenario’s van belang is om inzicht over te verschaffen. De lezer van het verslag kan dan in elk geval enige inschatting maken van de gevolgen van onverwachte gebeurtenissen.
De CFO Association is dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. De CFO Association biedt een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat je adviseren door de top CFO's van Nederland.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPopulair
Vacatures
Markt Update
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Amber Overbosch
Commercial Director