Bijna 40 procent zakelijke dienstverleners experimenteert met abonnementsmodel
Dat is een van de uitkomsten van de MKB Cloud Barometer 2015* van Exact en KPN. De respondenten zien in de uitvoering nog wel obstakels. Zij denken dat hun diensten niet te vertalen zijn naar een abonnementsvorm of vragen zich af hoe dit technisch valt te realiseren. Exact signaleert de toename van bedrijven die een abonnementsvorm aanbieden en introduceert hiervoor Exact Online voor Project & Contract Management.Groei abonnementsmodelDit nieuwe product zorgt ervoor dat bedrijven zoals zakelijke of IT-dienstverleners, hun abonnementsmodel beter kunnen managen. Remco Kroes, Principal Product Marketing bij Exact: “We zien al langer dat onder zakelijke en IT-dienstverleners, plus software- en hosting-bedrijven de gedachte speelt om een abonnementsstructuur te bieden. Wij springen hierop in met een product dat het proces van periodiek factureren en abonnementenbeheer automatiseert. Bovendien worden de abonnementsopbrengsten gekoppeld aan de urenregistratie en inkoop. Deze combinatie zorgt voor een nieuw soort totaaloplossing; één die bedrijven echt helpt om een ander verdienmodel te realiseren. We verwachten dan ook met dit product in een groeiende behoefte te voorzien.”Projectmanagement, boekhouding en CRMExact Online voor Project & Contractmanagement omvat projectmanagement, urenregistratie, abonnement- en contractbeheer, facturatie, boekhouding & CRM in één oplossing. Het product biedt naast de mogelijkheid klanten periodiek te factureren, een set van analyses. Deze analyses brengen helder in beeld wat abonnementen opleveren, hoeveel nieuwe abonnementen er zijn afgesloten en hoeveel er zijn opgezegd, maar ook wat een abonnement op klantniveau opbrengt. Dat helpt bedrijven om een verwachting voor de komende maanden te schetsen, zonder handmatig diverse systemen met elkaar te vergelijken. De uitvoerige analyse biedt overzicht in de verwachte groei en cashflow. Dat biedt de mogelijkheid tot benodigde bijsturing.Cloud Barometer signaleert focus op klantenwervingDat bedrijven baat kunnen hebben bij een accurate resultaatmeting, blijkt ook uit de Cloud Barometer 2015. Uit het onderzoek onder zakelijke dienstverleners kwam naar voren dat zij, ten opzichte van vorig jaar, minder inzetten op vernieuwing en kwaliteitsverbetering. Was dit in 2014 voor bijna de helft van de ondervraagden een prioriteit, nu zet juist meer dan de helft in op het vinden van nieuwe klanten en het verbeteren van de klanttevredenheid. “Weten welke onderdelen van de diensten wel of niet succesvol zijn, kunnen dat proces enorm ondersteunen”, aldus Kroes.Omzet en bestede tijd per overeenkomstAsista IT B.V. werkte als een van de eerste partijen met het nieuwe product. Consultant Charlotte van den Bogaard: “We werken in onze branche met onderhoudsovereenkomsten op het gebied van systeembeheer. Dankzij Exact Online Project & Contract Management kunnen wij de omzet en bestede tijd per overeenkomst inzien. Met de nieuwe rapportages krijgen we meer inzicht in de omzet en tijdbestedingen per contract. Dat helpt ons bij de bedrijfsvoering.”