Brexit

Aan beide kanten van Het Kanaal liggen rampenplannen klaar, mochten de onderhandelingen voor een Brexit niet goed uitpakken. Zowel Britse als Europese bedrijven zijn dan genoodzaakt hun supply chains te splitsen. Van de Britse bedrijven verwacht 32 procent binnenkort afscheid te moeten nemen van buitenlandse leveranciers om naar binnenlands alternatief uit te wijken. Aan Europese zijde denkt 46 procent te moeten breken met Britse leveranciers.

Volgens Gerry Walsh, CEO van CIPS, dat onderzoek deed onder 2.111 supply chain managers met Europese en Britse toeleveranciers, is de afscheiding van het Verenigd Koninkrijk van Europa al vol aan de gang: “Zowel Europese als Britse bedrijven staan klaar om hun supply chains in 2019 te vervangen, wanneer de onderhandelingen falen. Zij willen niet afwachten wat er gebeurt en geen tijd verloren laten gaan.”

Tweederde van de Britse bedrijven heeft sinds de aankondiging van de Brexit de prijzen van buitenlandse leveranciers zien stijgen, als gevolg van de zwakkere pond. Dit leidt er nu al toe dat de Britten hun leveranciers binnen de landsgrenzen gaan zoeken of op zijn minst heftige onderhandelingen starten om kosten te drukken. Uit een ander onderzoek, uitgevoerd door Supply Management Insider, blijkt dat de Britten zich momenteel vooral richten op kostenreductie, veel sterker dan bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven.

Maar ook andere landen houden hun leveranciersketen tegen het licht. Bijna de helft van de 904 ondervraagde managers, verwacht in de nabije toekomst minder zaken te doen met Britse leveranciers. Een groot deel van de deelnemers geeft aan die gedeeltelijk (46 procent) of geheel (28 procent) te vervangen door Europese alternatieven. Ook hier worden valutaschommelingen als reden opgegeven, maar belangrijker is de onzekerheid over de internationale handelsovereenkomsten. Die maakt het moeilijk om op lange termijn afspraken te maken. Het lijkt vooral die onzekerheid te zijn die de supply managers parten speelt. Voorspellingen over de koers van de pond bieden weinig houvast en de trage politieke voortgang leidt ertoe dat vooral worstcasescenario’s de agenda bepalen.

Maar waar zijn de bedrijven nu precies bang voor? En zijn die zorgen terecht? PWC noemt zeven onderwerpen waar bedrijven rekening mee moeten houden, als hun supply chain de Britse grens kruist. Tarieven zullen naar boven aangepast worden, als gevolg van extra administratie rond BTW en grensdocumenten. Ook levertijden kunnen langer worden, door douaneformaliteiten en door de geografische verplaatsing van distributiecentra. Er is vooral veel onzekerheid rond regelgeving en subsidies, die negatief, maar ook positief kan uitpakken. Dit maakt het voor bedrijven erg lastig om beslissingen te nemen.

Niet de verandering zelf, maar de onzekerheid over wat er gaat veranderen, is op dit moment het grootste probleem. Het credo van de regering-May, “Geen deal is beter dan een slechte deal”, kon wel eens averechts werken. Een slechte deal geeft in elk geval zekerheid. En dat is ook veel waard.

Maarten Erasmus is managing consultant bij Emeritor

Lees ook: Gemeenten bepalen het zorglandschap