CEO Survey: bestuursvoorzitters zien het weer zitten
Dat blijkt uit de jaarlijkse CEO Survey van PwC onder 1.344 CEO’s in 68 landen, waaronder Nederland (te downloaden via de link aan de rechterkant van deze tekst).World Economic Forum in DavosHet onderzoek werd gepresenteerd op het World Economic Forum in Davos. Uit het onderzoek blijkt dat herstel in de VS, China en Duitsland als cruciaal wordt gezien om wereldwijd groei te realiseren. Duitsland heeft hiermee de plek van Brazilië overgenomen. Een jaar geleden werd de Braziliaanse economie nog zeer belangrijk gevonden voor groei van de wereldeconomie.Veel vertrouwen in DuitslandCEO’s in Duitsland voeren ook de Europese ranglijst aan qua vertrouwen. Een derde zegt erg veel vertrouwen te hebben in groei van hun eigen bedrijf het komend jaar. CEO’s uit het VK en Italië volgen met 27 procent. Spanje (23 procent) en Frankrijk (22 procent) completeren de top-5.Peter van Mierlo, bestuursvoorzitter van PwC, is verheugd over de uitkomst van de CEO Survey. ‘CEO’s hervinden hun vertrouwen in de economie. Ze hebben hun onderneming succesvol door moeilijke jaren geholpen en zien nu meerdere indicatoren op groen staan. Het vizier kan weer worden gericht op groei. Maar er zijn nog steeds veel onzekere factoren, zoals de minder presterende opkomende markten. Daar moeten we alert op zijn.’Zorgen om overregulering en fiscale instabiliteitWereldwijd delen CEO’s de zorgen over de trage groei van de opkomende markten. Ook zijn ze kritisch op hun overheid als het gaat om de stapeling van wet- en regelgeving en het gebrek aan fiscale stabiliteit. Vooral in Europa maken CEO’s zich zorgen over de wirwar aan wetgeving. In hun ogen draagt dit niet bij aan herstel en groei van de economie. CEO’s in de VS hebben zorgen over het Amerikaanse begrotingstekort en de gevolgen ervan voor de economische ontwikkeling.Peter van Mierlo: ‘CEO’s verwachten dat drie wereldwijde trends – technologische doorbraken, demografische veranderingen en verschuiving van de economische macht – de meeste impact gaan hebben op hoe en waar hun onderneming in de toekomst zaken zal doen. De succesvolle bedrijven van de toekomst zijn de bedrijven die deze megatrends vertalen naar hun strategie.’