CEO’s investeren te veel op intuïtie

CEO’s van grote conglomeraten steunen bij investeringsbeslissingen te veel op hun intuïtie. Op deze manier vernietigen ze aandeelhouderswaarde.

Bedrijfseconomisch beste opties delven vaak het onderspit, omdat de CEO zich meer aangetrokken voelt tot investeringen met een kleine kans op een hoog rendement, de zogenoemde long shots.Uit onderzoek van Oliver Spalt van Tilburg University en Christoph Schneider van de University of Mannheim blijkt dat CEO’s door te koersen op hun gevoel voorbijgaan aan het wetenschappelijk bewijs dat dit leidt tot suboptimale uitkomsten.Het onderzoek omvat 1000 Amerikaanse bedrijven die actief zijn in meerdere segmenten en gespecialiseerde concurrenten in een bepaalde sector. De conclusie is dat conglomeraten vaker kiezen voor investeringsprojecten met een ‘scheve’ kansverdeling op succes. Een kleine kans op groot succes krijgt vaak de voorkeur boven een grote kans op gemiddeld succes.Spalt en Schneider geven aan dat de inefficiënte neiging tot investeren in long shot-projecten te wijten is aan bevooroordeelde CEO’s. Vooral jonge CEO’s zijn gevoelig voor long shots. Volgens de onderzoekers komt dit ook vaker voor bij bedrijven met een zwakke corporate governance en machtige CEO’s.

Gerelateerde artikelen