CFO houdt steeds vaker de commissarissen bij de les
De CFO krijgt een steeds bredere rol. Naast traditionele verantwoordelijkheden als het risicomanagement en het controleren van cijfers, is de CFO al steeds vaker betrokken bij de strategievorming. McKinsey vroeg 212 CFO’s van over de hele wereld naar hun rol en vergeleek de antwoorden met twee jaar geleden. Het onderzoek laat zien dat die rol steeds breder wordt. Het gemiddeld aantal activiteiten dat aan de cfo rapporteert is in twee jaar tijd gegroeid van vier naar zes.
Ruim de helft van de CFO’s zei bijvoorbeeld verantwoordelijk te zijn voor strategie, tegen maar 36 procent in 2016. Het aantal CFO’s dat verantwoordelijk is voor digitale ontwikkelingen verdubbelde in twee jaar tot 28 procent. De grootste toename in absolute aantallen was echter in het aantal CFO’s dat verantwoordelijk is voor ‘board engagement’. Dat ging van 24 naar 42 procent.
Met ‘board engagement’ bedoelen de consultants dat ook de niet-uitvoerende bestuurders zich betrokken voelen bij de missie van de onderneming en de concrete doelen die daaronder hangen. In de Nederlandse context zijn dit de commissarissen. Volgens McKinsey zijn deze bestuurders effectiever naarmate ze meer tijd besteden aan hun functie. Tijd is echter bijna altijd schaars en zeker de uitvoerende bestuurders hebben niet onbeperkt de tijd. Dat betekent dat er andere manieren gevonden moeten worden om iedereen bij de les te houden.
McKinsey stelt dat een vijftal zaken hiervoor van belang zijn. Buiten de formele overlegmomenten moet er ruimte zijn voor overleg en afstemming. Ook moeten de niet-uitvoerende bestuurders op tijd betrokken worden bij de strategievorming en het talentmanagement en moeten ze regelmatig contact hebben met de werkvloer. Tenslotte moeten de bestuursleden moeilijke vragen kunnen en durven stellen hoe de onderneming waarde creëert.
"Er zijn geen mogelijkheden om af te snijden als het gaat om het bouwen en onderhouden van een goed draaiend bestuur en goede samenwerking. Al deze aspecten vragen hard werk van bestuurders en soms, een CEO met een dikke huid." Volgens het recente onderzoek van McKinsey is dit dus ook een taak die in toenemende mate niet meer op het bord van de CEO maar van de CFO ligt. Het is een volgende stap in een verbreding van de rol. McKinsey raadt de CFO aan om de kansen die hij krijgt door deze ontwikkeling te grijpen.
Lees verder: 'Vak CFO is honderd keer leuker geworden’