CFO Magazine: Thema Strategie & Realisatie | Wie ontvangt de CFO ‘Special Achievement’ Awards?

In het komende nummer van CFO Magazine (#4, 2011) staat het thema Strategie & Realisatie centraal. Een boeiend onderwerp waarover veel is gezegd en geschreven.

De geïnterviewden in dit nummer hebben ieder hun eigen ervaring met een strategieverandering en realisatie. Verzekeringsconcern Eureko heeft zijn strategie de afgelopen twee jaar drastisch gewijzigd. De verzekeraar, die hard werd getroffen door de financiële crisis, heeft niet langer het streven een grote pan-Europese verzekeraar te worden, maar gaat zich nu richten op het inzetten van de eigen competenties in die landen waar het een sterke positie heeft. Dit resulteerde volgens CFO Gerard van Olphen in een programma om de complexiteit van de onderneming, als gevolg van alle fusies, te reduceren. Eureko wil meer kunnen profiteren van de schaalgrootte van het concern.  Ook het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET werd door de overheid gedwongen tot een nieuwe strategie waarbij marktconformiteit en kunnen concurreren met andere marktpartijen centraal staan. Om tot een realisatie van de nieuwe strategie te komen moest er volgens CFO William Bontes eerst een cultuuromslag plaatsvinden om de focus op kostenbewustzijn en efficiency te krijgen. __________________________________________________________________________________

Word abonnee van CFO MagazineMeld u vandaag aan als abonnee van CFO Magazine, hét lijfblad van de Nederlandse CFO Community. Als abonnee ontvangt u CFO Magazine 6 maal per jaar. Daarnaast ontvangt u tal van speciale kortingen en uitnodigingen voor congressen, CFO Borrels, diverse financiële trainingen en overige bijeenkomsten op uw vakgebied. Klik hier om u te abonneren. __________________________________________________________________________________Voor terugblikken voelt Ruut Meijer, directeur corporate clients bij ABN AMRO, niet zoveel. Na een aantal turbulente jaren  heeft de afdeling die zich richt op zakelijke klanten van ABN AMRO het huis weer op orde en zijn de diensten, die waren verkocht, weer op peil gebracht. In de toekomst wil de bank niet achter iedere losse transactie aan. Het streven is volgens Meijer opbouwen van een nauwe relatie met de zakelijke klant. “Voor die groep willen we een echte huisbank zijn.”In het kader van ‘En wat vindt de CEO ervan?’is Tjero Zomer deze keer in gesprek met René van der Bruggen, CEO van Imtech. De technische dienstverlener heeft een tweehoofdige raad van bestuur die optreedt als een echte tandem. Operatie en finance werken bij Imtech nauw samen in projecten. Dat geldt ook aan de top, de CFO van Imtech zit dicht op de operatie. Wie krijgen dit jaar de CFO ‘Special Achievement’ Awards uitgereikt en waarom? Lees de uitkomst in het komende nummer.