Verhagen (Fugro): we zijn veel explicieter over duurzaamheid

Fugro heeft duurzaamheid een meer centrale plaats gegeven in de ‘purpose’ van het bedrijf. CFO Paul Verhagen merkt dat dit aanspreekt bij stakeholders.

De bodemonderzoeker heeft vorig jaar de strategie opnieuw vastgesteld. Daarbij is de ‘purpose’ opnieuw vastgesteld. Kort gezegd is de ‘purpose’ de reden waarom het bedrijf bestaat. Duurzaamheid was daarbij een belangrijk onderwerp, vertelt CFO Verhagen. “We hebben kantoren, schepen en trucks. Die proberen we vanzelfsprekend allemaal zo efficiënt en duurzaam mogelijk te managen, maar we zijn geen productiebedrijf.” Fugro kwam daarom tot de conclusie dat het bedrijf, als consultant, vooral het verschil kan maken met zijn diensten. 

Lees ook: CFO Fugro over wederopstanding

CFO Paul Verhagen: Efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid

De purpose luidt nu ‘Together we create a safe and liveable world’. “Daar zit een soort samenvatting in van wat wij doen. De diensten die wij aan klanten leveren zijn allemaal namelijk van belang voor de efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid van hun projecten. We hebben dat hiermee veel duidelijker geformuleerd en zijn er veel explicieter over geworden”, aldus Verhagen.

Paul Verhagen tijdens CFO Day 2018Paul Verhagen tijdens CFO Day 2018 over 'Leading Through Ambiguity'. "Balanceren is het slechtste wat je kunt doen." 

Analyses Fugro kritisch onderdeel in projecten klanten

De CFO legt uit hoe dat in de praktijk werkt. “Als je een gebouw neerzet, of een windmolen, of platform op zee is het ongelooflijk belangrijk dat je dat op basis van de juiste informatie doet. Hoe doe je dat efficiënt, veilig en duurzaam? Wij geven advies over de fundering, maar ook over de locatiekeuze. We doen daarbij analyses die ook in kaart brengen wat de impact is op de omgeving, wat de mogelijke schade zou kunnen zijn en waarom omgeving a beter is dan omgeving b. Het is vaak een heel klein onderdeel van een bouwproject maar wel een ongelooflijk kritisch onderdeel. Daarnaast adviseren wij, op basis van door ons verzamelde en geanalyseerde data, klanten ook over het zo goed mogelijk onderhouden van hun bestaande infrastructuur, zoals pijpleidingen, bruggen en fabrieken. Ook dat is duurzaam.”

Lees ook: Kovacs (Grolsch): ‘’Optimum duurzaamheid vraagt moed CFO’

Fugro slaat brug naar stakeholders

Fugro heeft gemerkt dat het brede, duurzame verhaal aanslaat bij werknemers. “We praatten er eerder zelden expliciet over, nu beseft iedereen dat wij eigenlijk een hele mooie purpose hebben. Als je ‘s ochtends naar je werk gaat, is de vraag toch wat ga je doen en wat draag je bij," zegt Verhagen. “Het blijkt ook dat klanten heel positief reageren en we horen meer van investeerders die meer kapitaal willen alloceren naar groenere bedrijven”, voegt hij toe. Zo laat Fugro zien dat ook een dienstverlener een duurzame brug kan slaan naar stakeholders.

Paul Verhagen, CFO Fugro
Woonplaats: Breda
Gezin: getrouwd met Christel, drie zoons (20 en een tweeling van 17)
Muziek: “Rap, onlangs nog naar een concert van Eminem geweest.”
Laatste vakantie: Griekenland
Recent gelezen boek: Leadership and Self Deception
Favoriete film: Top Gun
Auto: BMW 6 Serie GT