CFO Royal HaskoningDHV: “Stel de juiste vragen”
De huidige tijd vraagt van organisaties dat ze slim werken. Dat ze efficiënter, innovatiever, sneller en beter functioneren dan concurrenten. Maar hoe doe je dat precies? Wat is een slimme organisatie?
In een serie legt CFO Magazine die vraag voor aan CFO’s van vier verschillende bedrijven. Deze week het laatste deel: Nynke Dalstra, CFO Royal HaskoningDHV.
“De digitale transformatie beïnvloedt ons op alle fronten: onze producten, omgang met de klant, onze manier van werken.” Een uitdaging die Royal HaskoningDHV zo’n anderhalf jaar geleden aan ging met een programma om zich verder voor te bereiden op de toekomst, vertelt CFO Nynke Dalstra.
Een slimme organisatie vindt antwoorden op vraagstukken in dit digitale tijdperk door samen te werken met partners of aan co-creatie te doen: “Wij als organisatie hebben de wijsheid niet in pacht. Meer dan vroeger brengen we de juiste vragen op tafel, in plaats van direct met antwoorden te komen.” Een voorbeeld van zo’n samenwerking: het bedrijf maakte samen met verzekeraar Achmea en water-adviesbureau Nelen & Schuurmans een scan die kwetsbare plekken voor regenwateroverlast tot op de vierkante meter in kaart brengt. De gemeente Rotterdam is mede-ontwikkelaar en eerste gebruiker.
Digital services
Naast “uren te verkopen”, wil het bedrijf inzetten op dit soort “digital services”, slimme producten die organisaties of overheden helpen problemen op te lossen en de leefomgeving te verbeteren. “Een nieuwe tak van sport”, zegt Dalstra. Royal HaskoningDHV neemt allerlei initiatieven om de hiervoor benodigde innovatie in het bedrijf te stimuleren: zo is er een innovation board, een corporate directeur innovation & digital services en een innovation leader voor iedere businessline. Onder andere innovatieworkshops, creatieve sessies en een innovation academy helpen kennis over innovatietrajecten verder te verspreiden.
Er kwamen nieuwe medewerkers binnen: “Software-ontwikkelaars, programmeurs, datawetenschappers, een wiskundige.” Ook schoolt het bedrijf medewerkers bij. Daarnaast zet men in op een “digital way of working”. Het bedrijf stimuleert het gebruik van augmented reality, VR en IoT, adaptief ontwerpen en automatiseert rekenwerk waar mogelijk, zegt Dalstra.
Veel kennis aanwezig
Bij het ontwikkelen van die digitale producten heeft Royal HaskoningDHV een groot voordeel: “We hebben enorm veel kennis in dit bedrijf. We hebben verstand van infra, water, gebouwen. We zijn hierdoor in staat de fysieke wereld met de digitale wereld te verbinden voor nog betere inzichten en oplossingen.”
Data speelt daarbij een grote rol. Het bedrijf gelooft in een datagedreven manier van werken, die naast gebruik van expertise kan bestaan. Dalstra noemt een project dat op basis van realtime gegevens over verkeersstromen de optimale afstelling van stoplichten in een gemeente regelt: “Dit gaat om een grote hoeveelheid data én onze kennis van verkeersstromen. Het resultaat is dat het verkeer beter doorstroomt en er minder CO2-uitstoot is.”
Taak voor CFO
Goede ideeën zijn er genoeg, maar duizend bloemen laten bloeien is geen garantie voor succes. Innovatie verloopt het best in kleine stapjes, concepten die niet lukken moeten beëindigd worden. “Daar ligt ook een taak voor mij als CFO: niet alleen innovatie bottom-up faciliteren, maar ook sturen op commercieel gezonde producten en diensten, die een positieve impact hebben op mens en maatschappij.”
Lees hieronder de eerdere interviews terug:
CFO Detron: 'Werk samen en deel kennis'
CFO Aegon-Knab: 'Zoek slimme samenwerking'
Robertjan Dekker (Netflix): frisse blik, geen status quo