“CFO steeds meer gericht op klant”
Steeds meer CFO's zetten data en analytics in om meer inzicht te krijgen in de klant. Forrester ondervroeg 250 financieel directeuren. 89 procent gaf aan te werken aan initiatieven om de klantervaring dit jaar of volgend jaar te verbeteren. Ongeveer evenveel CFO’s gaven aan komend jaar beter tegemoet te willen komen aan de stijgende behoeften van de klant.
Forrester wees 36 procent van de onderzochte CFO’s aan als zogenoemde customer obsessed leaders, financieel directeuren die prioriteit geven aan op de klant gerichte initiatieven, die vaker een toename in de verkopen, in het behoud van klanten of in klanttevredenheid konden noteren. Deze categorie kon vaker dan de rest (39 procent) een jaarlijkse omzetstijging van meer dan 15 procent melden. Bij 90 procent was er sprake van een verbeterde cashflow.
De belangrijkste struikelblokken voor CFO's die volgens deze strategie willen werken zijn een gebrek aan de integratie van data of een silocultuur die het moeilijk maakt om benodigde data te krijgen, aldus het onderzoek.