CHRO of the Year 2018: Abbe Luersman

Abbe Luersman, CHRO van Ahold Delhaize, is CHRO of The Year 2018. Ze volgt daarmee Janine Vos van Rabobank op.

Dat werd donderdag bekendgemaakt op CHRO Summit 2018 in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam waar op uitnodiging van CHRO Community meer dan honderd CHRO's bijeenwaren om met toonaangevende sprekers te sparren over het thema Diversity in a complex world.

Lees hieronder het interview naar aanleiding van het gesprek dat Abbe Luersman had met de jury van de CHRO of the Year Award 2018.

'Mijn team wees me op een lied: I want it all door Queen. Dit maakte me ongerust'

Ze is de CHRO van Ahold Delhaize, bestaande uit 20 great local brands, met meer dan 370.000 medewerkers.  Ze oogt te allen tijde menselijk, ze verbindt medewerkers met elkaar, ze is “een echte connector op alle niveaus”.  Ná de vragen van de jury en de uitgebreide fotosessie en vóór alweer een vergadering op het Ahold Delhaize hoofdkantoor in Zaandam neemt ze uitgebreid de tijd om na te praten.

“De drie andere gegadigden voor de CHRO Award zijn geweldige professionals”, zegt ze bescheiden. “Ik schat mijn kansen echt niet hoger in dan die van Jana, Renata en Hans. Winnen is geen must. Mee mogen doen, genomineerd worden, vind ik al een grote eer!”

Op de vraag van jurylid Anne Jaakke (Hunkemöller en Award-winnaar van 2016) naar innovatie, hoe zij die de afgelopen jaren heeft gerealiseerd, antwoordt Abbe Luersman: “Altijd kijken naar de future of work. En terwijl die business continue verandert, moet je tijd nemen om te reflecteren, te resetten door middel van dynamic goal setting zodat je ervoor zorgt dat je levert volgens de steeds evoluerende business strategie.

Als voorbeeld noemt zij de cultuur binnen bedrijven na een fusie, verwijzend naar het samengaan van Ahold met Delhaize Group. Cultuurverschillen kunnen dan uiteindelijk een valkuil worden, het gaat bij mergers immers vaker mis dan dat het goed verloopt.

Lees ook de interviews met de genomineerden:
Jana Belyušová (Endemol)
Hans van Leeuwen (Asito) 
Renata Mrazova (NN) 

“Toen wij aan het fuseren waren, hebben we onze mensen gevraagd wat hen aansprak in hun huidige cultuur, wat ze wilden behouden en wat ze wilden veranderen, en wat hun toekomstverwachtingen waren voor de nieuwe company cultuur. We hebben deze input gebruikt om onze nieuwe “company shared values” te co-creëren en onze nieuwe leadership journey, bestaande uit core capabilities en gedrag die nodig zijn voor great leadership en de groei van talent. Deze leadership capabilities werden gedefinieerd als: purpose, people, performance, growth en change.

AI en robotica

Want er gaat in die detailhandel en supermarktbranche komende jaren nog veel meer gebeuren, nog veel meer veranderen, consolidatie in de detailhandel zal continueren, er zal nog meer digitalisatie, AI en robotica plaatsvinden. Deze evoluties zullen invloed hebben op ons medewerkersbestand en vereisen dat banen evolueren en nieuwe denkwijzen en vaardigheden worden ontwikkeld. Als organisatie zijn wij er verantwoordelijk voor dat onze medewerkers zich bewust zijn van deze veranderingen. En wij helpen hen deze nieuwe vaardigheden waar mogelijk op te bouwen.

Abbe Luersman
CHRO Ahold Delhaize

Woonplaats: Wassenaar
Geboorteplaats: Marion, Ohio (“The popcorn capital of the world…”)
Familie: getrouwd met Paul, dochter Emma (14)
Studie: Miami University (Masters in organisation development and change mgt)
Favoriete boeken: Together is Better (Simon Sinek) en The Giving Tree (Shel Silverstein)  
Dé film: The Greatest Showman on Earth  
Meest beluisterde muziek: Ed Sheeran
Geliefde vakantiebestemming: Florence, Italië and Maui

Daarom is het creëren van innovatieve vaardigheden, het redesignen van banen en het uitwisselen van talent met strategische partners cruciaal, net als onze samenwerking met Nederlandse universiteiten – TU Delft en de Universiteit met Amsterdam –  'AIRLab' genaamd.

New talent deal

Human Resources bij Ahold Delhaize is geen traditionele HR-afdeling, vertelt Abbe Luersman. “Onze twintig merken delen best practices en ze co-creëren oplossingen samen. “We also co-create solutions”, bijvoorbeeld met andere HR professionals van  Fortune 500 companies. Onlangs was ik bijvoorbeeld bij “Reimagine HR”, een bijeenkomst van 2400 HR-professionals in de V.S..

Hier hebben we playbooks gedeeld en gecocreëerd om HR professionals te helpen met het bouwen van kennis en kunde op het gebied van “the future of work”, “the new talent deal” en wat ervoor nodig is om een “World Class CHRO” te zijn. Abbe antwoordt, in reactie op wat ervoor nodig is om een goede CHRO te zijn: HCPCTAC. Human Capital leader, driver of Purpose & Culture, Talent strategy creator,trusted Advisor and coach en entreprise Change leader.

In reactie op de vraag hoe ze mensen inspireert, zegt ze: “Een gezamenlijke purpose overeenkomen, mensen helpen met wat ze heel graag doen en met hun journey”, antwoordt ze. Dat is ook Ahold Delhaize’s people ambition.

Hoe ze zelf inspiratie krijgt? “Van mijn team, zien hoe ze groeien en hoe ze de business uitdagen om waarde toe te voegen. Van mijn persoonlijke purpose “creating communities to win as one”. En door zelf steeds te leren van anderen, binnen en buiten de organisatie
Waar ze trots op is? “Dat mijn team en ik de afspraken na de fusie zijn nagekomen, om twee mooie bedrijven samen te brengen. Denk aan het helpen creëren van de juiste organisatie en operating model, het helpen evolueren van Supervisory Board en ExCo.

Ahold Delhaize

Het Zaanse Ahold, want zo heette het bedrijf tot de fusie van 2016 met Delhaize werd beklonken, is één van Nederlands bekendste multinationals en detailhandelconcerns. Onder Ahold Delhaize vallen bijvoorbeeld Peapod en Food Lion in de VS, Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Bol.com. Het bedrijf heeft een beursnotering aan de Euronext Amsterdam en is ook in de Verenigde Staten een speler van groot formaat. Drie jaar geleden maakte Ahold bekend te gaan fuseren met de  Delhaize Group, een merger die opvallend harmonisch verliep en een mondiale supermarktreus opleverde. Ahold Delhaize behaalde in 2017 een nettowinst van 1,08 miljard euro, bij een omzet van 62,7 miljard euro. Er werken 370.000 mensen bij het concern in meer dan 6.500 winkels, distributiebedrijven en kantoren.

En ook het opzetten van 'best in class' wereldwijde frameworks zoals talentmanagement, performance management en betrokkenheid van medewerkers en het opzetten van een wereldwijde leadership academy en het ontwikkelen van onze Ahold Delhaize-cultuur om een ​​“great place to work” te blijven.

Hoe maak je impact? Het gaat erom het te ACE-en, een Associate Experience te creëren, zodat alle medewerkers houden van wat ze doen en als je een geweldige Associate Value Proposition genereert en je medewerkers hebben een hoge mate van commitment en engagement, zullen ze op hun beurt, onze klanten zeer  goed bedienen en hen een geweldige Customer Experience bieden. Ahold Delhaize bedient wekelijks 50 miljoen klanten per week bij onze 20 lokale merken. Als al deze 50 miljoen klanten tevreden zijn, dan creëert dat grote impact!

Het gaat ook om het hebben van ambitie en anderen helpen om te bereiken wat ze anders onmogelijk achtten. Nu zou je kunnen zeggen dat te veel ambitie slecht is en daar maakte ik me zorgen over omdat mijn team me voortdurend feedback gaf en ze me zelfs op een nummer wezen. Dit nummer is nu de ringtone op mijn telefoon, zodat ik steeds aan die feedback herinnerd wordt.

Het gaat om het lied "I want it all" door Queen. Dit maakte me ongerust omdat ik dacht dat ze me vertelden dat ik te ambitieus, te uitdagend of veeleisend was en misschien hadden ze gelijk, maar toen zeiden ze: "Je hebt niet naar het volledige nummer geluisterd". Het gaat verder met : “Gotta find me a future, gotta get me a game plan. So I am living it all and I am giving it all" Ik heb grote ambities, maar wanneer je een geweldig team hebt, zoals ik, en  alles in het juiste perspectief plaatst, zijn alle dingen mogelijk.

Lees ook het interview met de winnaar van vorig jaar: Janine Vos

Impact is ook: waar staat Ahold Delhaize over vijf jaar, wat zijn de doelstellingen en hoe groot is de kans dat die – mede door het steeds belangrijkere HR-beleid – worden gehaald? “We weten waar we de komende drie tot vijf jaar capability gaan missen. Met Human Resources heb je daar invloed op, impact dus. Je kunt mensen helpen te groeien, zodat ze aan iets nieuws kunnen beginnen, andere uitdagingen vinden. Ze constant het gevoel geven dat ze het verschil kunnen maken. Je helpt ze hun persoonlijke doelen te bereiken. En je levert waarde voor de business en samen levert dat… impact.  

Bovendien heeft het vergroten van diversiteit en inclusiviteit, het waarderen van verschillende perspectieven en achtergronden, impact. Daarom hebben we bij AD een ambitie om ervoor te zorgen dat onze medewerkers een afspiegeling zijn van de gemeenschappen die we dienen en we streven naar 25 procent etniciteit, 50 procent gender balance en streven naar 100 procent inclusiviteit.

Hier komen die roots van Abbe Luersman bovendrijven. Altijd bezig, op het werk en thuis bij het gezin. Zelfs in dat laatste verband – privé dus – heeft ze doelstellingen. Ze staan thuis   keurig opgetekend in een “roadmap”, waar haar echtgenoot Paul doelen voor de komende tien jaar vastlegt evenals haar dochter Emma en zijzelf. Zij helpen elkaar deze doelen te bereiken, gezamenlijk.

Ik bleef gewoon hard werken en dan komen de goede dingen op natuurlijke wijze

Wat gaan we dit jaar doen, wat gaan we volgend jaar doen? School, werk, weekends, sports, vakantie. Geregeld, vroeg in de ochtend, begint ze de dag met een speedwalk (vijf kilometer), gevolgd door tien kilometer fietsen en nog eens 1 kilometer zwemmen. Nee, geen verloren moment in het leven van Luersman. Ze is lid van de Nederlands-Amerikaanse Kamer van Koophandel, doceert Ahold Delhaize’s Purpose to legacy at Harvard en ze is een gastdocent bij Northwestern University for the executive women institute.  Ze is de co-chair van de CHRO Global Leadership Board-Gartner en is bestuurslid van het Network of Executive Women, “NEW”.

“Ik had van jongs af aan niet de ambitie om CHRO te worden”, glimlacht ze. “Ik bleef gewoon hard werken en dan komen de goede dingen op natuurlijke wijze, was altijd al mijn aanpak.  Ik groeide er uiteindelijk gewoon in. Ik voel me vereerd met en ben heel erg blij met deze rol bij Ahold Delhaize. En: “Fortunately I love what I do and I love the journey. ”

De jury van The CHRO of the Year Award 2018 bestaat uit de volgende leden:

Niko Veenstra, (juryvoorzitter) CHRO of the Year 2015 en voormalig CHRO van Eneco Group
Janine Vos, CHRO Rabobank en CHRO of the Year 2017
Anne Jaakke, CHRO Hunkemöller en CHRO of the Year 2016
Marc Albert, Managing Director Benelux SHL