De betekenis van tribes voor uw organisatie

In de complexe, globaliserende en veranderende tijd waarin we nu zitten schieten oude organisatiemodellen te kort. Een meerderheid van de organisatiecultuurveranderingen mislukt. Steeds meer en vaker zijn er overnames en fusies, nationaal en internationaal. Mensen werken voor meerdere organisaties tegelijk. We zijn massaal op zoek naar nieuwe organisatievormen waarbij we organisaties meer als complexe sociale netwerken moeten bekijken.

Een wetenschap die kan helpen in de zoektocht naar die nieuwe organisatievormen is de culturele antropologie, de discipline die cultuur tot in haar dna ontraadselt. Door antropologie toe te passen op organisaties ontstaat een nieuwe kijk op de werkelijkheid. Dit jaar is het managementboek van het jaar dan ook  De Corporate Tribe van auteurs Danielle Braun en Jitske Kramer.Danielle Braun en Jitske Kramer zijn corporate antropoloog en experts op het gebied van organisatiecultuur, leiderschap en inclusie. Zij beschouwen organisaties als tribes, structuren als verwantschapssystemen, leiders als chiefs, visie documenten als totempalen. De auteurs gaan op zoek naar de onderstroom van organisaties, de bezieling, de mogelijkheden voor natuurlijke transitie en de soms bizarre rituelen die maken dat samenwerken, leiden en veranderen lastig, maar zeker niet onmogelijk is. De antropologische verhalen in dit boek geven inzicht en praktische tools en modellen voor organiseren, veranderen en leiden van organisaties. Of zoals de auteurs stellen: “We kijken de kunst af bij verre vreemde volken. Omdat we al lang weten hoe we moeten organiseren. We zijn het soms alleen even vergeten. ”Ook als CFO zult u vroeg of laat te maken krijgen met grote veranderingen in uw organisatie die ervoor moeten zorgen dat u snel kunt reageren op alle nieuwe ontwikkelingen die op u afkomen. De vraag is dan of u de Chief bent die in staat is de stam te leiden. Tijdens CFO Day 2016 gaan we met u en de CFO’s van Nederland in gesprek over hoe we van onze organisaties echte lerende organismen kunnen maken door kennis te vergaren vanuit medewerkers, ecosysteem en wereldwijde kennisgemeenschappen. Saskia Nijs, hoofd strategie van Philips, zal dan ook in gaan op het onderwerp tribes en de rol die zij spelen in een grote organisatie als Philips.  Daarnaast geeft Claire Boonstra, een dame met een missie, heeft een duidelijke visie op de manier waarop we ons onderwijs hebben ingericht en hoe we dat moeten veranderen om meer uit het potentieel van mensen en de mensheid te halen. In plaats van een onderwijssysteem dat ons voorbereid op een bepaald carrier pad moeten we naar onderwijs dat leerlingen opleidt op een manier die ze prettig vinden en waar ze kunnen uitvinden wat hun talenten zijn en wat hun toegevoegde waarde is. Meer over CFO Day 2016