De toekomst is nu. Excelleer, wereldwijd
Een serie blogs over transformatie.
Vroeger hoorde ik geregeld grapjes over onze Belgische buren. Dat ze een beetje dom zijn. En natuurlijk grapten de Belgen even hard terug dat we op onze centen zitten. Daarin zijn we zijn niet uniek: ieder land maakt grappen over de buurlanden.
Maar dat is aan het veranderen. Die Belgenmoppen hoor ik nog maar zelden. Dezer dagen maken we grappen over mensen, vaak politici, van over de hele wereld. Onze kijk op de wereld is groot geworden.
Of we nu in New York, Shanghai, Amsterdam of Tokyo wonen, we stappen uit de metro of bus, zetten onze computer aan, zien onze collega's aan de andere kant van de wereld en werken virtueel samen.
Wat we al die tijd gemist hebben – en dat wordt in deze coronatijd veel duidelijker – is dat het veel moeilijker is, om échte connecties te maken als je virtueel samenwerkt. Corona heeft ons geleerd dat we onze gesprekken bij het koffieautomaat missen. Dat het nu moeilijker is om te verbinden en onze teamcultuur en samenwerking te behouden. Maar met buitenlandse kantoren is het altijd al zo geweest.
Tech brengt dichtbij, nu wijzelf nog
Onze technologie om te kunnen verbinden is met stappen vooruit gegaan. Ik herinner me mijn e-mail correspondentie met ons Chinakantoor in 1996. Na minuten ratelen, stond de modem eindelijk aan. Maar dan nog duurde iedere e-mail 4 uur, omdat alles werd gelezen door de Chinese autoriteiten. Video conferencing was alleen voor C-level, omdat het zo duur was. Tegenwoordig hebben we Teams, Whatsapp, Yammer, WeChat, noem maar op … e-mail wordt ouderwets.
Terwijl de technologie exponentieel verbeterd is, zijn onze vaardigheden achtergebleven. We verwachten dat iedereen hun mening deelt, transparant is, proactief is, problemen aankaart en we zijn verrast als dat niet gebeurt. Dan gaan we stereotyperen, net zoals we dat ooit deden met de Belgen.
Begrijp de verschillen
Om echt te verbinden, deadlines te behalen en de resultaten naar een hoger niveau te tillen, moeten cultuurverschillen tussen teams beslecht worden. Dat inzicht is er gelukkig al, en staat op alle Top Tien lijstjes van 21st Century Skills.
Verantwoordelijkheid, zelf-management, en retrospectives werken anders in andere culturen. 'Failing fast' vergt een mate van kwetsbaarheid waar Nederlanders goed in zijn, maar veel andere landen niet. Het begrijpen van deze cultuurverschillen op een manier die praktisch en direct toepasbaar is, betekent dat je veel sneller succesvol bent.
Natuurlijk kan je leren van vallen en opstaan. Maar waarom zou je in dit tijdperk van snelle transformatie je energie, tijd en geld willen verspillen aan voorkombare fouten? Die ook nog eens impact kunnen hebben op toekomstig succes?
De toekomst is nu. Het is tijd om deze skills of the future te leren en uw concurrentie vóór te zijn.
Door Ilse Kerling. Zij heeft 25 jaar Azië-ervaring en is eigenaar van Global Business Academy. Die helpt het zakelijke gedrag van uw Aziatische collega's te herkennen, te begrijpen en te anticiperen.