Disruptie, comedy en aanpassingsvermogen

Honderdvijftig CFO’s van Zuid-Afrika’s grootste bedrijven verzamelden zich in Rosebank voor CFO Day South Africa 2019.

Joël Roerig, de Managing Director van CFO South Africa, verwelkomde het publiek, beloofde ze een dag om te onthouden en introduceerde de “doyen van Zuid-Afrikaanse comedy” Pieter-Dirk Uys.

In zijn eerste optreden van de dag vertelde Uys over Zuid-Afrika’s politieke leiders, van de architecten van apartheid tot de stichters van democratie. Vervolgens, nadat de aanwezigen zich tegoed hadden gedaan aan de lunch van het Marble Restaurant, begonnen ze aan het eerste debat. Disruptie.

Lees ook: CFO Day Nederland 2019: Hypertransparantie de norm

Geen geld om te motiveren

Kevin Brady, CEO van de twee jaar oude effectenbeurs A2X, sprak over disruptie als een van de uitdagers van het 132 jaar oude monopolie van de Johannesburg Stock Exchange.

Hij gaf vier vereisten. Eén, het herkennen van de mogelijkheid. Twee, het vinden van geldschieters met voldoende middelen. Drie, de juiste mix van mensen die geloven in de cultuur en het doel van de organisatie – want in de begindagen zal het volgens Brady onmogelijk zijn om genoeg geld te vinden om daarmee mensen te motiveren. En vier, het gebruiken van de nieuwste technologie tegen een goede prijs om de voordelen vervolgens door te geven aan de klant.

Lees meer: Four pillars of disruption revealed at second annual CFO Day

Adapt or die

Na een korte pauze ging het over organisaties die terugkwamen van het randje van de afgrond in “Surviving to thriving – adapt or die”.

“Toen we te maken kregen met het omkoop- en corruptieschandaal moest ik uitvogelen hoe we onze klanten konden terugkrijgen”, vertelt EOH’s Stephen van Coller. “Het was interessant om op roadshows te gaan en te zeggen, ‘Ik weet dat je ons nodig hebt, maar het gaat hier om reputatieschade en dat wil ik adresseren. Wat wil je dat ik doe?’ En al snel kwamen we erachter dat wat zij van ons wilden was: laten zien wat er verkeerd was gegaan, waarom het verkeerd ging en wat we er aan gingen doen. En of we de verantwoordelijken zouden vervolgen.”

Lees meer: CEOs tell all about dealing with business hardship

Nicola Tyler van de Business Results group was voor de dag aangewezen als ‘Chief Summarizing Officer’. De verhelderende presentatie is hier te bekijken. Vervolgens sloot Pieter-Dirk Uys de dag af met deel twee van zijn routine.

Uys zegt dat organisaties vaak meer grappen van hem verwachten. “Ik vertel geen grappen. Ik vertel de waarheid, wat veel grappiger is.”

En terwijl de zon verdwijnt achter de skyline van Johannesburg, doen de CFO’s zich aan de bar tegoed aan een drankje en een gesprek.