Dit kost een manager echt

Je kunt de knapste koppen rekruteren voor je beste teams. Toch blijven financiële resultaten uit wanneer je organisatiestructuur niet goed is, betoogt partner bij Bain & Company Michael Mankins in zijn weblog op de website van Harvard Business Review.

Veel bedrijven hebben last van op hol geslagen tooth-to-tail ratio’s, schrijft Mankins. Wanneer deze ratio te laag is, moeten  werknemers die direct met de klant te maken hebben zoals verkopers, ontwikkelaars of helpdeskmedewerkers, langs een woud aan bureaucratie om klantverzoeken in te kunnen willigen. De klant wordt hierdoor niet snel bediend en de medewerker aan de frontlinie raakt gedemotiveerd. 

Een tweede euvel dat Mankins signaleert is een overvloed aan toezichthoudende managers. Veel bedrijven hebben geen goed zicht op de werkelijke kosten van het aannemen van managers en onderschatten de kosten systematisch, denkt de consultant.

Hij onderzocht de werkelijke kosten van het aannemen van managers en ontdekte dat er sprake is van een soort “manager-mutiplier”.

 

Bron: Bain, HBR.org 

Iedere manager die je aanneemt, houdt – simpelweg door zijn of haar aanwezigheid- anderen in de organisatie bezig. Hoe hoger de manager op de ladder staat, hoe meer mensen hij nodig heeft om te functioneren. Een manager op boardroom niveau creëert werk voor 3,2 extra mensen. Voor alle duidelijkheid: dan is er nog niets uit de handen van de betreffende executieve gekomen.   

De conclusie van Mankins ligt voor de hand: beperk het aantal toezichthoudende managers zo veel mogelijk en geef je werknemers aan de frontlinie zo veel mogelijk autonomie om zo je klanten optimaal te bedienen.