Drie ingrediënten voor succesvolle groei

Roger Rabalais (CFO Prosus Group) bespreekt drie aspecten die belangrijk zijn voor succesvolle groei: innovatie, risico’s en inspiratie.

Door Ratna Kroneman

2020 was een topjaar voor food delivery bedrijven wereldwijd. Veel bedrijven hadden het zwaar, maar in de pandemie zorgde in de food delivery voor meer groei dan ooit. Doordat mensen gedwongen thuis waren, werden niet alleen meer orders geplaatst, het waren doorgaans ook grotere bestellingen.

Roger Rabalais (foto) is de CFO van Food Delivery én COO van Business to Consumer van Prosus Group noemt drie aspecten die de rode draad vormen als het gaat om succesvolle groei en zijn leiderschap: innovatie, risico’s en inspiratie.

1. Groei en innovatie

Bij het betreden van nieuwe markten laat Prosus zich primair leiden door wat Rabalais societal needs noemt; universele behoeften van consumenten, die los staan van waar de consument zich bevindt en of de markt nu in ontwkkeling of volwassen is. MarkFood delivery is daar een goed voorbeeld van. Dat concept werkt in de US, in China, in Nederland en in Brazilië.

“De grote uitdaging is altijd het kiezen van de bedrijven, picking the founders. Als het model werkt, de sector klopt en de markt goed is, gaat het alsnog niet lukken als de founder niet goed is. Die staan dus centraal bij de investeringsbeslissingen die wij maken.” Aldus Rabalais. “Veel ondernemers waar wij mee werken zijn zó op groei gefocust, dat ze soms minder kijken naar ‘wat er mis zou kunnen gaan’ dan goed voor ze is. Ons team helpt ze de risico’s te inventariseren en de juiste balans te vinden tussen groei en controle en de risico’s te managen. Niet alleen financieel, maar ook bijvoorbeeld op het vlak van cybersecurity of risico’s op het gebied van regelgeving.

Als het gaat om innovatie van de eigen organisatie is 80% van Rabalais’ tijd gericht op de langere termijn. Steeds met een horizon van vijf jaar. Of het nu gaat om verduurzamingsinitiatieven of wat het volgende bedrijf zou kunnen zijn. 

2. Risico en ervaring

Risico’s zijn een gegeven voor een CFO, een vast onderdeel van het werk. Rabalais noemt zijn global perspective, (Azië, Amerika, Latin America) als groot voordeel. Het geeft hem het juiste perspectief.

De coronapandemie is daar een perfect voorbeeld van. Door de relatie met een Chinese onderneming zagen we heel vroeg al wat COVID-19 met het land deed. Dat hebben we met onze bedrijven wereldwijd gedeeld en gezegd: ‘zorg dat je je hierop voorbereid, dat je klaar bent.’ Nu lijkt dat logisch, maar op dat moment vergeleken veel mensen het nog met SARS en dachten ze ‘misschien komt het niet zover’, ‘misschien valt het wel mee’. Maar wij zeiden, nee, je moet naar ons luisteren! En gelukkig hebben ze dat gedaan.”

Als leider in een disruptieve business neemt Rabalais veel beslissingen onder hoge druk. Hij is realistisch een weet dat een investering de ene keer goed uitpakt, de andere keer niet. Hij kijkt regelmatig terug op het proces, of daar iets in te verbeteren valt. Echte verrassingen bij investeringen zijn er naar zijn zeggen niet. “Als investeringen niet goed uitpakken is het doorgaans om de redenen die we al vermoedden. We zagen het risico en namen het. Al met al zijn er maar weinig echte verrassingen. Ons track record is behoorlijk goed.”

3. Inspiratie en voldoening

Naast CFO is Rabalais ook COO. “Het helpt me een betere CFO te zijn omdat ik in mijn COO rol nauwer samenwerk met mensen in de business. De verschillende perspectieven geven me een completer beeld en begrip. Daarbij geeft het me veel voldoening en geeft de variatie mij nog meer plezier in mijn werk.”

Het is binnen Prosus gebruikelijk verschillende rollen te vervullen. Het typeert de cultuur waarbinnen je de flexibiliteit moet hebben om meerdere dingen te doen en snel te kunnen schakelen.

Als het gaat om inspiratie en motivatie geeft Rabalais toe dat het tijdens de COVID-19 pandemie moeilijker is om het team gemotiveerd te houden. De lockdowns maken het moeilijker om de core activiteiten uit te voeren. Hij en zijn team reisden veel. Het is heel goed en geeft voldoening om de lokale bedrijven te bezoeken. Toch sluit Prosus nog steeds deals en doen ze nog steeds nieuwe dingen op nieuwe plekken en dat houdt mensen enthousiast.
 

Ratna Kroneman is partner bij EY. Een eerdere versie van dit artikel staat op de site van EY.