Drukke week in fusies en overnames

Een kort overzicht, met natuurlijk de Eneco-deal als hét nieuws van de laatste november week.

Mitsubishi Corporation en Chubu slaan toe.
Eneco wordt voor 4,1 miljard gekocht, zeker een miljard boven de prijs die analisten hadden verwacht. Net zo verrassend: Nederlandse reuzen als Shell, PGGM en Rabobank hebben het nakijken. Heleen Kersten en haar Stibbe legal advisor team stonden Eneco bij in het lange proces van privatisering. “Eneco is heel blij, de prijs is goed, net als de deal zekerheid”, vertelt Kersten. “Bovendien onderschrijft de nieuwe aandeelhouder de integrale, duurzame strategie van Eneco. Voorop stond een zorgvuldig, transparant verkoopproces.” Overigens moeten de 44 gemeentelijke aandeelhouders 75 procent van hun aandelen aanbieden voor er een definitief akkoord is. Net als er nog toestemming van de mededingingsautoriteiten, de minister van EZK en de Belgische federale minister van Energie moet komen.

Interesse in overname XS4ALL
Dat zegt de advocaat van de ondernemingsraad van de internetprovider bij de Ondernemingskamer in Amsterdam. Die buigt zich over de vraag of KPN het recht heeft om zijn dochter XS4ALL op te heffen. De zaak is aangespannen door de ondernemingsraad van de internetprovider. De raadsman stelde in zijn pleidooi dat het in zijn geheel niet is bewezen dat het bedrijfsmodel van een zelfstandig XS4ALL op termijn onder druk zou komen te staan.

Mediahuis wil groeien in Engeland
De Belgen, al eigenaar van NRC en De Telegraaf, willen het Kanaal oversteken en hebben hun blik op The Daily Telegraph gericht. Mediahuis topman Gert Ysebaert zegt in de Britse zakenkrant Financial Times dat hij op zoek is naar overnamekandidaten. “Als de Telegraph-kranten te koop staan, zouden ze me moeten bellen”, antwoordt hij op de vraag of de Engelse dagbladen een mooie aanvulling zouden zijn op de 35 krantentitels die Mediahuis al bezit. Eerder zou tabloid Daily Mail zijn afgehaakt toen bleek dat de verwachte overnameprijs boven 200 miljoen pond zou liggen.

PostNL concentreert zich op hoofdactiviteiten
Deze week werd bekend dat de post- en pakketbezorger zijn onderdeel Communicatie Services aan Paragon Customer Communications verkoopt. PostNL Communicatie Services is actief op de markt voor klantcommunicatie en bedient zo’n 1500 mkb-bedrijven, waarvoor op jaarbasis ruim 150 miljoen mailpacks worden geproduceerd, verwerkt en uitgeleverd. Bij het onderdeel werken 200 medewerkers in Den Bosch, Apeldoorn en Berkel en Rodenrijs. Nieuwe naam wordt Paragon Customer Communications.

Adyen in mode
De aan de beurs van Amsterdam genoteerde betalingsdienstverlener gaat betalingen verwerken voor het Deense modemerk GANNI. Het gaat om transacties online en in fysieke winkels. Het kledingmerk hoopt met de samenwerking verder te groeien, omdat klanten voortaan kunnen kiezen uit diverse populaire internationaal of lokaal gebruikt betaalmethodes. GANNI wordt door 400 verschillende winkelbedrijven verkocht en heeft 25 eigen winkels in Europa en de Verenigde Staten.

 

Gerelateerde artikelen