Elektronische betalingsmarkt 9% gegroeid

Het aantal elektronische betalingen is het afgelopen jaar wereldwijd met 9,4% gestegen naar een totaal van 366 miljard transacties. In 2009 waren er nog bijna 270 miljard transacties. De groei komt vooral door sterk groeiende non-cash betalingsmarkten in ontwikkelingslanden en van het toenemende gebruik van creditcards (+9,9%) en betaalpassen (+13,4%), blijkt uit onderzoek van Capgemini en Royal Bank of Scotland.

Noord-Amerika en Europa zijn samen goed voor zo’n 60% van de totale markt. Ruim 50% van de groei in elektronische betalingen wereldwijd werd gerealiseerd in ontwikkelinglanden. Zo groeide de markt van Centraal Europa, het Midden-Oosten en Afrika (CEMEA) bijvoorbeeld jaarlijks met meer dan 25% tussen 2008 en 2012, terwijl Latijns Amerika bijna 20%  groei boekte. Europa  met 4,3% en Noord-Amerika 3,6% bleven qua groei ver achter. China wordt door de onderzoekers gezien als de belangrijkste disruptor voor de toekomst. ‘Let vooral op China, want als de groei de komende jaren doorzet dan kan het binnen vijf jaar de grootste markt worden voor elektronische betalingen’, zegt William Higgins, Managing Director of Payments bij RBS. Succesvolle campagne Koploper in elektronische betalingen is Finland, met 448 transacties per persoon per jaar, gevolgd door de V.S. en Nederland. ‘Het lijkt erop dat een campagne zoals ‘klein bedrag, pinnen mag’ dus zijn vruchten afwerpt’, zegt Paul Koetsier, Managing Consultant Payments bij Capgemini.Kansen en uitdagingenVolgens Capgemini en RBS zorgt de snelgroeiende markt voor grote kansen binnen de betalingsindustrie en zijn ecosysteem. Tegelijkertijd brengt het ook aangrijpende uitdagingen met zich mee, zoals het voldoen aan de verwachtingen van klanten, het in goede banen leiden van de fusie tussen e- betalingen en m-betalingen en de toenemende concurrentie en regeldruk.