Familiebrouwer Swinkels trekt CFO van buiten aan

Komst Geert van Iwaarden valt samen met herinrichting bestuur. Nieuwe CFO gaat met CEO Peer Swinkels tweekoppig bestuur vormen.

Van Iwaarden is niet de eerste CFO van buiten de familie Swinkels. In het verleden is er bij Bavaria een financieel directeur geweest die geen familielid was, laat het bedrijf desgevraagd weten. Desondanks is de benoeming wel opvallend gezien de recente naamswijziging.
 
Royal Swinkels veel meer dan Bavaria
Vorig jaar werd het bierconcern namelijk hernoemd tot Royal Swinkels Family Brewers. Natuurlijk omdat het met 26 merken, waaronder Palm, Trappe en het Ethiopische Habesha, veel meer is dan alleen Bavaria, maar ook om te benadrukken dat deze multinational een echt familiebedrijf is.
 
De vorige CFO, Frank Swinkels, vertrok al vorig voorjaar. De rol werd daarna waargenomen door de CEO, eerst Jan-Reinier Swinkels en sinds begin dit jaar Peer Swinkels. Van Iwaarden vormt met deze Swinkels vanaf november de tweekoppige raad van bestuur waaronder de drie divisies van het bedrijf vallen.
 
Swinkels wil met nieuwe CFO verbinding aan gaan
Deze nieuwe structuur wordt opgezet om de ambitie van Swinkels beter vorm te geven. Het concern wil ‘de meest relevante bierportfoliospeler’ voor de consument worden en daarvoor de verbinding aangaan met die consument. Wat dat in de praktijk betekent is bijvoorbeeld te zien met de herpositionering van Bavaria. De binding van het biermerk met thuismarkt Brabant wordt daarin aangehaald door onder meer een carnavalscampagne op social media en sponsoring van PSV.
 
Internationale expansie Swinkels doorzetten
Het aangaan met de verbinding met de consument wil het bedrijf internationaal doen. Het wil de komende jaren de merkenportefeuille verder uitbreiden en de internationale expansie doorzetten. De afgelopen periode heeft Swinkels verschillende overnames gedaan. Zo werd vorig jaar Bier&cO gekocht. Dit is een van de grootste importeurs van speciaalbieren van Europa. Eerder dit jaar nam het een minderheidsbelang in de Georgische brouwer Argo.
 
M&A-ervaring CFO Van Iwaarden 
Het tweekoppige bestuur met daarin CFO Van Iwaarden moet verdere invulling gaan geven aan deze groeistrategie. Zijn ervaring met M&A, Van Iwaarden begon zijn carrière als overname-adviseur bij Deloitte en was later enige tijd M&A Director bij Unilever United States, komt daar ongetwijfeld bij van pas.
 
Een focus op thuismarkt Brabant en tegelijkertijd een internationale expansie. Het klinkt als de beroemde spreuk ‘think local, act global’ maar het heeft van zichzelf ook iets tegenstrijdigs. Daar past dan wel weer bij dat het bedrijf op het moment dat het de nadruk legt op zijn wortels als familieconcern een CFO van buiten benoemt.