Finance, make your next move! (Jaarcongres Finance Transformation 2015)
– Bekijk hier alle foto’s het Jaarcongres Finance Transformation 2015- Bekijk hier de presentaties. – Lees de verslagen van de CFO Familiebedrijven Award en Financial Innovator Award winnaars: Luuk van der Pal (Enza Zaden) en Ron Hemmer (Hunkemöller International)Op het podium staan schaakstukken opgesteld. “Finance, make your next move” is het uitdagende thema van 2015, want hoe staat het ervoor met de finance transformatie? Hoe innovatief en disruptief zijn CFO’s eigenlijk? De CFO Community van Alex van Groningen onderzocht hoe CFO’s hier zelf over denken. “De uitkomsten zijn best verrassend”, aldus CFO Community Manager Kevin Mottard. “Maar liefst 65 procent van de ondervraagde CFO’s vindt dat de transformatie van finance te langzaam gaat. Ook geeft maar liefst 44 procent aan finance mensen te willen vervangen door nieuwe profielen gegeven de taken die erbij komen voor finance. CFO’s willen niet een veel kleinere finance functie, maar wel belangrijker worden binnen hun organisaties. Het merendeel ziet de toekomstige rol van finance als navigator.” Rens de Jong en Kevin Mottard En hoe kijkt de business er tegenaan? vraagt dagvoorzitter Rens de Jong de Community Manager. Mottard: “We hebben ook veel CEO’s gesproken. De business is enthousiast over finance, maar een tekenende uitspraak van een CEO is: ‘ik kan hem ‘s nachts bellen en mijn idee voorleggen’. Oftewel, de nieuwe geweldige business ideeën gaan niet vanuit finance komen. Finance is belangrijk voor checks en balances, maar niet de navigator. De vraag is dus, moet finance radicaal versnellen en hoe? Of moet finance de ambities bijstellen?” Making the business case for finance ‘Making the business case for finance’ is de titel van de plenaire openingsessie van Renier Vree (CFO Arcadis en winnaar CFO Award 2015). “Dat moet geen probleem zijn, zou je zeggen”, begint De Vree. “De studie economie is populairder dan ooit, en iedere organisatie stuurt op resultaten, zelfs de overheid. Tegelijkertijd komt er veel op ons af. Robots komen eraan en toenemende automatisering. Per jaar studeren 100.000 Indiërs af in accounting die een stuk lager uurloon vragen dan wij en allemaal op zoek zijn naar werk. Het Uber voor de finance functie is er nog niet, maar dat is een kwestie van tijd. Misschien is onze business case toch niet zo solide en toe aan een update.” Keynote speech van Renier de Vree (CFO Arcadis) De Vree tekent de veranderende functie als volgt uit:- Less: Planning, processes, budgeting, reporting- Same: Specialities like tax- More: Business decisions, pricing, innovations, performance- New: Data architects, system integrators, business process designDe conclusie van De Vree is dat finance wel een toekomst heeft, maar dat rollen en competenties wel veranderen. “Het gaat niet om de business case voor finance, maar om uw persoonlijke business case. Het gaat uiteindelijk tussen u en die robot. Ik wens u veel aanpassingsvermogen toe.”Maar zo gemakelijk komt de CFO van Arcadis er niet vanaf. Een recent toegevoegd onderdeel van deze plenaire sessies op CFO dagen is ‘drill the keynote’. En één van de drillers komt uit een hele andere hoek dan finance, namelijk de hoek van de technology startups. Arnoud Haverlag (Co-Founder Disrupted.vc) verwijst naar een opmerking die De Vree tijdens zijn betoog maakte, namelijk dat finance zo machtig is in organisaties. “Is het niet daarom dat innovatie zo langzaam gaat?” Uit de zaal vol CFO’s klinken geamuseerde geluiden. De Vree: “Dat kan zo zijn. Finance optimaliseert, zorgt dat fouten worden voorkomen en werkt aan het zeker stellen van de toekomst. Aan de andere kant maken wij wel geld vrij voor innovatie.” Rens de Jong begeleidt het onderdeel ‘drill the keynote’ Arnoud Haverlag: “Is het niet vanwege de macht van finance dat innovatie zo langzaam gaat?” Het optimaliseren van de bestaande business, dat is finance wel toevertrouwd. Maar hoe zit het met het supporten van nieuwe initiatieven? Haverlag: “Ik zit als investeerder veel meer te wachten op een product owner met controlling skills, dan op een CFO met product skills.” De Vree erkent dat het bedenken van hele nieuwe oplossingen niet bij finance hoort. Maar hij wijst wel op de kracht van finance om overkoepelende analyses te doen. “Een product manager spreekt een paar klanten op een dag, finance kijkt dwars door alle markten en landen heen. Dat is en blijft de kracht van de financiele functie.” Dan de laatste vraag: Welk stuk op het schaakbord is hij nou? “Als de CEO de koning is, moet de CFO toch de koningin zijn”, besluit de keynote spreker. Olietankers en speedbotenDe werd bij de inleiding al genoemd: de snelheid waarmee finance verandert is veel te traag om de torenhoge ambities waar te kunnen maken. De populaire spreker Menno Lanting (Trendwatcher & Innovator) helpt CFO’s met een probleem waar velen van hen mee kampen: Ze maken onderdeel uit van een olietanker. En zie daarin maar eens snelheid te maken. We zien trends vaak al langer aankomen, maar overschatten de impact op korte termijn en onderschatten hun impact op lange termijn, begint Lanting zijn relaas. Digitalisering, automatisering, exponentiele technologie, we weten al lang dat dit eraan komt, maar er zijn desondanks nog maar weinig bedrijven die een Chief Digital Officer in hun board hebben. De belemmeringen van de olietankers hebben vooral te maken met de mindset, want die denken volgens Lanting in structuren, terwijl de winnaars van morgen in netwerken denken. “In netwerken zit veel meer kennis dan in de interne organisatie. Daar valt snelheid te maken.”Zo besluit de Gemeente Dronten met Twitter aan de slag te gaan omdat klanten dat willen, maar alleen op woensdag en donderdag tussen 10:00 en 14:00. Dat is een typisch voorbeeld van de nieuwe wereld proberen terug te managen naar bekende structuren. “Je kunt ook aan je medewerkers vragen: ‘wie wil berichten van klanten ontvangen?’ De meeste zullen enthousiast reageren”, denkt Lanting (en anders moet je misschien eens met de afdeling recruitment gaan praten). “Voor klanten is dat leuk, want die krijgen dan ineens direct contact met het Hoofd Product Design.” Bjorn Kuipers (Nederlands beste voetbalscheidsrechter en Ondernemer) Yuri van Geest (Singularity University) over waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn Menno Lanting: "De winnaars van morgen passen hun organisatie aan" Terwijl de complexiteit binnen organisaties stijgt, daalt de betrokkenheid van medewerkers. “70 procent van de kenniswerkers is passief of volledig afgehaakt!” Het is niet in nieuwe producten dat de grootste winst te behalen valt, maar in het aanpakken van de dieper liggende processen in de organisatie, stelt Lanting. “Speedboten beginnen met de toegevoegde waarde voor klanten. Dat kun je niet counteren als olietanker. Daarom komt innovatie niet van de gevestigde orde. Die kopen het.”De winnaars van morgen passen hun organisatie aan, aldus Lanting. Een voorbeeld is Lockheed Martin die besloten hun leveranciers 10 procent beter te willen maken. “Wat denken jullie wat dat op termijn voor hun betekent heeft? Of telecombedrijf Telefónica die een speedboot naast de bestaande olietanker heeft gezet om te innoveren, genaamd Giffgaff. Dat bedrijf is met 80 mensen de zesde provider in het Verenigd Koninkrijk geworden. Het moederbedrijf heeft 80.000 mensen. Probeer dat dan maar eens uit te leggen aan de aandeelhouders.” De conclusie is duidelijk: Finanials, laat al die structuren nou eens los en zorg dat er veel en snel gefaald kan worden. Rondetafelsessies…. …en netwerken Er valt gelukkig ondanks de disruptieve krachten nog wel wat te lachen voor de CFO’s Words and dreams can change the world and your organisation. Can you?De laatste spreker van de dag is de Zuid-Afrikaanse super public speaker Vusi Tembekwayo. Hij neemt de CFO’s mee op een bijzondere reis door het donkere continent. Waar agility voor Westerse CFO’s vooral een management term is, is het in Zuid Afrika een kwestie van overleven. Vusi zag zijn vader met negen kogels neergeschoten worden. En hij mocht zijn school niet afronden vanwege zijn huidskleur. “Je wordt dan gedwongen creatief te zijn.”Zakelijk biedt Zuid-Afrika enorme kansen. Tegen 2050 komen er 440 steden bij met een miljoen inwoners per stad. Maar je moet wel bereid zijn geld te verliezen, maar belooft Vusi “je zult wel veel plezier beleven.” Hoe ga je bijvoorbeeld om met de 231.150 procent inflatie die zich in 2008 in Zimbabwe voordeed? Of met het feit dat de helft van het Bruto Nationaal Product in dit land in het informele circuit wordt omgezet? Vusi Tembekwayo over zaken doen in Afrika De titel van het verhaal gaat over het realiseren van dromen, maar de werkelijkheid is ontnuchterend. De volgende grote innovatie – Vusi heeft ze allemaal voorbij laten komen; vuur, wapens, stoommachines, electriciteit, luchtvaart en het internet – zal van geen van de aanwezige grote Nederlandse bedrijven komen. Daar zijn twee vooroordelen voor verantwoordelijk. De status quo bias en de conformation bias. Zo stuurde typemachinemaker Smith Corona een jonge Michael Dell weg omdat hij nooit geloofde dat computers (toen nog kamergroot en met nauwelijks rekenkracht) de typemachine kon vervangen (status quo bias). “Wij zouden in die tijd allemaal dezelfde beslissing hebben genomen”, aldus Vusi. De CFO’s verlaten desondanks opgetogen de zaal, opgeladen met nieuwe Ideeën om in elk geval hun persoonlijke business case naar het volgende niveau te tillen. Het Jaarcongres Finance Transformation wordt besloten met een walking diner en de uitreiking van twee awards voor beste Financial Innovator en beste CFO Familiebedrijf. Volgend jaar zullen de CFO’s terugkeren en zijn ze ongetwijfeld weer stukken verder in de existentiële journey waar de finance functie zich nu al een aantal jaren in bevindt. VLNR: Claudia Mennen-Vermeule (CFO Brand Loyalty), Ton van Veen (CFO Jumbo Supermarkten) en Huub van Rozendaal (Vml. CFO Sligro Food Group) genieten van een oestertje. Ron Hemmer (CFO van Hunkemöller International) wint de award voor Financial Innovator
en Luuk van der Pal (Enza Zaden) voor Financieel Directeur Familiebedrijven
_______________________________________________________________________ Interessant voor u als Executive Financial: 1. Save the Date in 2016 In 2016 vindt het Jaarcongres Finance Transformation plaats op 10 november en CFO Day op 1 juni. Noteer deze data alvast in uw agenda. Wij hopen u volgend jaar te verwelkomen. Wilt u als partner betrokken zijn bij het congres? Neem dan contact op met Tim Bosman via 020 639 0008 of tbosman@alexvangroningen.nl.2. Word lid van de CFO Association Wilt u volgend jaar aanwezig zijn bij Jaarcongres Finance Transformation en bij de vele andere inspirerende bijeenkomsten voor CFO’s en FD’s? Word dan nu lid van de CFO Association, dé exclusieve community van CFO’s en FD’s in Nederland. Als lid bent u welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en de congressen Finance Transformation en CFO Day. Topevenementen vol inspiratie, interactie, knowhow, hoog niveau aan hospitality en netwerken met collega CFO’s en FD’s. Tevens ontvangt u jaarlijks 4 keer CFO Magazine. Meld u hier aan.3. Interessante opleidingen voor u en uw collega’s:– Denk als een Startup: Finance als Innovation enabler. – Volg dé Leiderschapstraining voor Financials: Effectief Leiderschap in 4 dagen.- Voorkom financiële missers en creëer waarde. Volg de driedaagse training Financiële Analyse.- Groei in uw rol als strategisch partner. Volg de vijfdaagse Masterclass Strategisch Financieel Management.- Integreer risicomanagement in uw organisatie. Volg de vijfdaagse Opleiding Risicomanagement.