Financieel platform Ophen keek model af van Amazon

Ohpen maakt gebruik van de AWS-webdiensten van Amazon.

Ohpen is een bedrijf dat bij de meeste consumenten niet direct een belletje doet rinkelen. In de bankensector is het bedrijf echter wel heel bekend. Het is een Nederlands financieel technologiebedrijf en de eerste core banking engine ter wereld dat een volledig cloud-gebaseerd bankplatform biedt. Het bestaat uit een team vol experts; van ervaren bankiers tot software-engineers. Het doel van het bedrijf is om banken te bevrijden van hun oude systemen en processen. Aegon, Nationale Nederlanden en de Volkbank zijn een aantal namen die inmiddels in hun portfolio staan. Met hun innovatieve aanpak helpen ze hun klanten om 80% van hun IT-kosten te besparen. 

Inspiratie van Amazon
Ohpen werd in 2008 opgericht door CEO Chris Zadeh, een voormalige werknemer van Binckbank. Het idee voor een platform voor aanbieders van beleggers- en spaarrekening is afgekeken van Amazon. Amazon is een enorme Amerikaanse online retailer waarvan het mogelijk is om in aandelen te beleggen op eToro.com. Omdat Amazon een uitstekende webwinkel heeft, haalde het bedrijf inspiratie uit hun website. Met dit als voorbeeld heeft het bedrijf een platform ontwikkeld dat spaar- en beleggingsrekeningen administreert voor grote financiële instellingen zoals banken en verzekeringsmaatschappijen.

Volledig AWS-gebaseerd

Ohpen zet zijn oplossing volledig in op de AWS-Cloud (Amazon Web Services). Dit betekent dat zij binnen drie maanden, of sneller, nieuwe functies kunnen implementeren. Als ze hier traditionele IT voor zouden gebruiken, duurt het langer dan een jaar voordat ze deze nieuwe functies kunnen doorvoeren.  Het bedrijf verwerkt een indrukwekkende 100 miljoen transacties en hebben ruim 150 mensen uit 29 verschillende landen in loondienst.


Ohpen is volledig gericht op de cloud. Beeld: Pixabay.

Zadeh had al ervaring in de bankwereld en kende daarom de pijn van banken. In de jaren 80 zijn deze banken enorm geautomatiseerd en is er op die systemen flink voortgebouwd. Hierdoor is een wirwar ontstaan van systemen en koppelingen die Zadeh vergelijkt met spaghetti. Zadeh heeft een SaaS-oplossing ontwikkeld waarmee het een modern en solide alternatief biedt voor die opgehoopte spaghetti. Klanten van Ohpen betalen 1 euro voor een geadministreerde rekening. Dit daalt naar 0,25 euro per rekening bij meer dan 1.000.000 rekeningen. Het systeem dat Ophen biedt is niet helemaal standaard. Het kan namelijk geconfigureerd worden zodat ze het altijd kunnen aanpassen op nieuwe regelgevingen of het met andere systemen kunnen koppelen. 

Give up, give in or give it all
Volgens Zadeh hanteert het bedrijf twee eenvoudige regels: overtref de verwachtingen en give it all. Krediet voor give it all is aan Anthony Robbins, specialist in neuro-linguïstisch programmeren. Volgens hem zijn er drie gradaties waarin werk verricht kan worden: give up, give in or give it all. In het bedrijf draait alles om vastberadenheid.

Nieuwe CEO 
Ondertussen heeft CEO Zadeh een stapje terug gedaan om zich te richten op technologische ontwikkelingen binnen Ohpen. Ook is hij nog altijd bestuursvoorzitter. Matthijs Aler, die toen alweer zeven jaar werkzaam was voor Ohpen, heeft in 2019 de rol van CEO voor het fintech-bedrijf overgenomen. Aler geeft aan dat ze in de laatste jaren heel wat kernbankfusies en -overnames hebben gezien. Gevestigde spelers proberen hun eigen productontwikkelingen te versnellen door te kijken naar opties om te kopen in plaats van bouwen. Verkopers die een unieke expertise of oplossing bieden, ervaren waarschijnlijk de M&A-aanpak van gevestigde verkopers die wat achter de feiten aanlopen. Zij proberen hun achterstand in te halen in plaats van opnieuw op te bouwen. Gevestigde aanbieders van kernbancaire technologie verwerven daarom concurrenten om hun technologische middelen aan te boren. Zelfs grote bedrijven met veel middelen kunnen niet zomaar een core banking systeem ontwikkelen en zoeken dit daarom op bij gespecialiseerde bedrijven die bepaalde kennis of technologie kunnen brengen. 

Internationale uitbreiding
Ohpen onderscheidt zich omdat alle informatie alleen via de cloud beschikbaar is. Dat het bedrijf succesvol is, is te zien aan de ontwikkeling die het doormaakt. Het bedrijf bestaat nu meer dan tien jaar en is een belangrijke speler geworden in de wereld van cloudbankieren. Hoewel het bedrijf 150 mensen in dienst heeft, zijn dit er nog 100 te weinig. 

Naast hun kantoren in het VK en Spanje, kijken ze ook naar mogelijkheden om de internationale markt verder te overwinnen. Landen die op het lijstje staan zijn onder andere Frankrijk, Duitsland en Amerika, maar het is nog niet bekend waar ze gaan beginnen. Omdat ze het implementeren van hun diensten en bedienen van hun klanten lokaal willen doen, is het belangrijk om een kantoor te openen in het land waar ze willen uitbreiden.