Gebruik de wijsheid van de massa
Het was James Surowiecki die met een experiment liet zien dat de schatting van een massa zeer accuraat is. Honderden mensen schatten het gewicht van een stier en ze hadden gelijk. De stier woog 1198 pond terwijl de collectieve schatting uitkwam op 1198 pond. Wanneer mensen de koppen bij elkaar steken komen zij dichterbij de waarheid. Hoe kan een bedrijf gebruik maken van deze collectieve wijsheid?
Ondanks dat collectieve intelligentie een zeer waardevolle bijdrage kan leveren, wordt hier weinig gebruik van gemaakt. Helaas zien organisaties dit niet in. Er zijn methodes gevonden om deze creatieve bron van kennis binnen een bedrijf te activeren.
Hoger niveau
De meest efficiënte methode is het strategisch aanleggen van vrij communicatieverkeer. Wanneer werknemers merken dat hun innovatieve ideeën worden opgepakt, zullen ze sneller nieuwe inzichten delen.
Lees ook: Ondernemingen zoeken op de verkeerde plekken naar innovatie
Creatieve out-of-the-box-ideeën tillen bedrijven naar een hoger niveau. Het beargumenteren van ideeën kan een lastig taak zijn, waardoor dit niet in alledaags gesprek tussen collega’s naar voren komt. Harvard Business Review gebruikt het concept van het ‘ Heilmeier Catechism’ om dit probleem op te lossen. Hij bedacht een aantal simpele vragen om voor te leggen aan werknemers. Bijvoorbeeld:
- Wat is het dat je probeert te bereiken? Formuleer eigen doelen zo simpel als mogelijk en gebruik geen jargon.
- Hoe kan dit vandaag bereikt worden en welke beperkingen zijn er?
- Wat is er nieuw aan de methode en waarom is het succesvol?
- Wie gaat hier iets om geven? Als het succesvol wordt, welke verandering gaat het brengen?
- Wat zijn de risico’s?
- Hoe wordt er gemeten en hoe wordt de methode getest?
Het is een makkelijke manier om werknemers uit te dagen. Geef ze tijd, ruimte en een document waarin ze het kunnen uitvoeren. Hiermee kunnen zij hun eigen inzichten makkelijker presenteren en hun bijdrage aan de collectieve wijsheid leveren.
Aandeelhouders, cliënten en collega’s
Innovatieve ondernemingen onderscheiden zich doordat ze zichzelf en hun ideeën continu aan het evalueren zijn. Hun cultuur filtert op de beste ideeën, test of ze werken en haalt inspiratie uit de minder excellente ideeën. Een van de strategieën om deze cultuur te bevorderen, maakt gebruik van de wijsheid van de massa.
Aandeelhouders, cliënten en collega’s bezitten zien de gang van zaken vanuit verschillende perspectieven en bevinden zich op verschillende posities. Deze verscheidenheid zal een goed gewogen gemiddelde geven als het draait om ideeën. Goed bedoelde innovaties zullen worden bijgeschaafd door verschillende groepen van de ideeën een excellent plan te maken. Het gebruik maken van verschillende posities creëert een effectieve filter, waardoor alleen de beste ideeën het overleven.
Inverse leiderschap
De leiders van vandaag zijn er niet alleen om bevelen uit te delen. Zij zijn er om de massa te leiden en te voorzien van benodigde middelen voor het optimaal functioneren van een organisatie. NASA vroeg hun werknemers om hulp en kreeg 300 respondenten die vroegen om meer tijd, geld, erkenning en ruimte voor het uitvoeren van innovatieve ideeën.
De wijsheid van de massa bevindt zich in ieder bedrijf. Om hier gebruik van te maken, moet er eerst bewustwording komen. Zodra een bedrijf weet dat collectieve intelligentie bestaat, kan hier ook gebruik van gemaakt worden. Innovatieve ideeën zullen makkelijker worden gevonden, gefilterd en geïmplementeerd. Wat hiervoor nodig is, is dat iedere werknemer vrijuit kan spreken.