Ineke Lip (CFO Koninklijke Boom uitgevers): “Relevant blijven in een steeds veranderende omgeving, dat is de uitdaging!”
Ineke Lip is CFO en directeur van Koninklijke Boom uitgevers, een familiebedrijf uit Meppel. Ze kwam in 2001 bij het bedrijf en had zelf nooit voorzien dat ze zo lang bij dezelfde werkgever zou blijven: “Ik kwam van KPN, waar ik negen jaar in dienst ben geweest, dus zo lang verwachtte ik ook bij Boom te blijven.” Dat liep anders.
Iedereen met respect behandelen en uit ieder contact iets waardevols halen, dat is de manier waarop CFO Ineke Lip graag leiding geeft. “Boom is een familiebedrijf, dat merk je in de cultuur en in de betrokkenheid. Bij elkaar en bij de inhoud. Focus op de lange termijn, lijntjes kort. Dat is echt een belangrijke reden waarom ik er nog steeds heel graag werk.”
Zo kom je volgens de CFO ook tot de kern van zaken, en die kern is, voor Koninklijke Boom uitgevers: bijdragen aan een beter begrip door te helpen kennis en vaardigheden over te brengen en daarmee een persoonlijke en toegankelijke kennispartner te blijven. “Samenwerken leidt tot betere resultaten, samen naar een ingewikkelde casus kijken inspireert. Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen en stel graag vragen. Dat is mijn persoonlijke drijfveer en ik geloof dat dit voor al mijn collega’s geldt. Persoonlijke ontwikkeling gaat wat mij betreft hand in hand met de ontwikkelingen in het bedrijf.”
Uitdagingen resulterend in transformatie
Het bedrijf waar Lip binnenkwam en het bedrijf dat er nu staat, zijn niet meer met elkaar te vergelijken. “We hebben in ruim 20 jaar een aantal nieuwe bedrijven geacquireerd – groot en klein – maar er zijn ook bedrijfsonderdelen afgestoten.”
Boom was 23 jaar geleden nog voor een belangrijk deel een krantenuitgeverij met een groot aantal kranten in het geografische gebied tussen BDU en NDC en met een eigen drukkerij. “Daarnaast was er een nieuws TV-station en een landelijk radiostation genaamd Rebecca Radio. In Amsterdam hadden we een boeken- en tijdschriftenuitgeverij en onze juridische uitgeverij was net opgestart. Een heel divers bedrijf met dus ook veel publieksmassamedia. De B2B uitgeverij was toen nog veel kleiner.”
Koninklijke Boom uitgevers heeft de laatste jaren een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt vol aanpassing en innovatie. Lip: “De afgelopen 20 jaar hebben zich gekenmerkt door aanpassingen aan de digitalisering en innovatie van de markt. Natuurlijk versnelt dat proces doordat de ontwikkelingen elkaar ook veel sneller opvolgen. Eerst werd het radiostation verkocht aan het begin van de eeuw en ook de drukkerij werd ondergebracht in een groter geheel. Er werd gekozen voor focus.”
Als betrokken CFO kun je samen met vakgenoten invloed uitoefenen op de toekomst binnen jouw sector. Bespreek belangrijke trends, ontwikkelingen en strategieën tijdens onze online CFO.nl Panels. Geïnteresseerd in kosteloze deelname? Bezoek CFO.nl/panel voor meer informatie en sluit je aan.
Groei uitgeverij
Terwijl ook voor het nieuws TV-station en de advertentie gedreven bladen een goed huis werd gevonden, vond een flinke groei plaats in de boeken- en tijdschriftensector. Lip: “De groei in de boeken- en tijdschriftensector, samen met de succesvolle ontwikkeling van start-ups en de acquisitie van andere uitgeverijen, onderstreept de ambitie van het bedrijf om te blijven innoveren. De nadruk op digitalisering en IT heeft ons in staat gesteld om bij te blijven in de snel veranderende uitgeverswereld.”
Met de verkoop van het krantenbedrijf in 2017 was de belangrijkste transformatie bereikt. “We kwamen tot de conclusie dat we echt substantieel moesten groeien in de massamedia, wilden we de digitaliseringsslag overleven. Een geschikte uitbreiding om deze groei te bewerkstelligen, vonden we niet en dus verkochten we ons krantenbedrijf aan een passende partij. Tegelijkertijd hebben we in 2017 onze onderwijspoot verder uitgebreid door een uitgeverij in het Voortgezet Onderwijs te starten. Samen met de andere uitgeverijen worden het voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs bediend. Deze markten beslaan nu ruim de helft van de omzet. De andere helft is gericht op de professioneel wetenschappelijke en praktijkmarkt met onder andere de vakgebieden juridisch, psychologie, psychiatrie, management, coaching, filosofie en geschiedenis.”
Dynamiek in de boardroom
Essentieel voor het doorvoeren van een transformatie is ook de samenwerking aan de top. Lip: “een goede samenwerking is niet alleen voor het bedrijf een voorwaarde, maar ook heel belangrijk om de persoonlijke ontwikkeling synchroon te laten lopen met de ontwikkeling van het bedrijf. Alleen als je elkaar onvoorwaardelijk vertrouwt en elkaar aanvult kun je iets extra’s toevoegen aan de koers van het bedrijf.”
De samenwerking maakt het werk extra leuk en als CFO en directeur waardeert Lip de diversiteit en complexiteit van de uitdagingen en kansen waar het bedrijf voor staat, vooral ook in het financiële domein. “Er gaat bij Boom geen jaar voorbij zonder dat er iets gebeurt. Koninklijke Boom uitgevers heeft sinds 2017 een mooie groei in omzet en winst behaald – ondanks het feit dat de krantentak is verkocht. Onlangs hebben we weer een nieuw bedrijf kunnen toevoegen aan ons portfolio. Een uitgeverij op het gebied van Voortgezet Onderwijs die uitstekend past bij de uitgeverij die we als start-up in 2017 hebben neergezet. We groeien door heel goed te kijken wat bij ons past, en door het lef te hebben om te investeren, iets op te starten en autonoom te laten groeien.”
Strategie en finance
Toen Lip binnenkwam als business controller was er een solide financiële administratie. Maar er ontbrak een strak omlijnd management control proces. “Ik had de vrijheid om dit proces naar eigen inzicht in te richten en we zijn destijds begonnen met bedrijfsbrede strategie-sessies die de basis hebben gelegd voor de strategische doelstellingen met bijbehorende kritische succesfactoren en stuurinformatie. Reviews werden geïmplementeerd in het begrotingsproces en er kwamen tweejaarlijkse herzieningen van de begroting middels latest estimates. We hebben verschillende verbeteringen doorgevoerd, waaronder een enorme versnelling in maandrapportages en de introductie van BI-tools waardoor analyses makkelijker en sneller gemaakt konden worden. Dashboards zijn nu een onlosmakelijk en onmisbaar onderdeel van de rapportages. Het uiteindelijke doel: tijdige bijsturing.” De financieel manager (inmiddels Financieel directeur) die Lip een half jaar na haar komst aannam, is nog steeds haar rechterhand.
Niet te ver vooruit plannen
Al te ver vooruit plannen heeft weinig zin in de huidige tijd, aldus de CFO. De ontwikkelingen gaan te snel. “Maar natuurlijk kijken wij ook naar de toekomst en maken we strategieplannen voor de komende 10 jaar. Deze strategie moet flexibel zijn en direct kunnen worden aangepast aan de marktontwikkelingen. Dat AI nu zo’n grote rol zou spelen had ik 10 jaar geleden immers niet gedacht. Maar nu onderzoeken wij hoe we het kunnen inzetten om onze interne processen te verbeteren. Met Finance verzamelen we voorbeelden van best practices. Repeterende taken worden al door robots uitgevoerd, maar op het gebied van analyse kunnen we nog stappen maken met AI. En dan heb ik het nog niet eens over de impact van AI op ons businessmodel als uitgeverij.”
Voldoende uitdagingen dus in deze veranderende wereld, uitdagingen die zorgen voor veel plezier en persoonlijke ontwikkeling bij een geweldig leuk bedrijf met hele fijne en betrokken collega’s. “Je brengt zoveel tijd van je leven op het werk door”, zegt ze. “Dan moeten je werk en je collega’s ook gewoon leuk zijn. Ik ga nog steeds elke dag met ontzettend veel plezier naar mijn werk en heb veel lol met mijn collega’s. Mijn advies is dan ook: zoek iets waar je energie van krijgt, waar je plezier in hebt en waar je passie voor voelt. Want dan gaat het merendeels vanzelf.”