Maartje Bouvy – nieuwe CFO Rituals – over snelle groei: “één tot twee nieuwe winkels per week”

Per 1 april is Maartje Bouvy de nieuwe CFO van Rituals. CFO.nl sprak haar over haar ambities en de unieke uitdagingen die het leiden van een snelgroeiend bedrijf bieden.

Vanuit de auto bellen we met Maartje Bouvy, de kersverse financiële topvrouw van cosmetica bedrijf Rituals. Haar benoeming werd afgelopen week opgepikt door de pers, iets dat nog even wennen is voor het snelgroeiende bedrijf. “Het leert ons dat we omdat we steeds groter worden ook steeds interessanter worden voor de pers. We staan meer in de belangstelling en hebben versneld op het nieuws geacteerd door een officieel persbericht te sturen.”  Naast de benoeming van Bouvy als CFO hebben er recent namelijk nog een aantal andere benoemingen plaatsgevonden bij het bedrijf.  De Ecommerce en Communications teams worden samengevoegd en aangestuurd door René Repko in de nieuwe rol van Chief Marketing Officer. Vanaf 1 juni start Robert Polet  als voorzitter van de Raad van Commissarissen.

Snelle groei

Het is illustratief voor de stormachtige groei die het bedrijf doormaakt. Het afgelopen jaar groeide de omzet met maar liefst 30 procent. Het eerste kwartaal van 2014 laat vergelijkbare groeicijfers zien. Winkels springen als paddenstoelen uit de grond. Op dit moment opent Rituals één tot twee winkels per week en voor heel 2014 staan er maar liefst 70 winkelopeningen op het programma.

“We hebben een hele kleine headoffice en profiteren dus heel snel van iedere nieuwe vestiging die opengaat. Die levert sneller geld op, wat we weer kunnen gebruiken voor onze verdere expansie.” Hiervoor kijkt het bedrijf nadrukkelijk naar Duitsland en Zweden. “In Nederland zijn we al heel goed bekend en naderen we eerder een verzadigingspunt. Duitsland en Zweden zijn momenteel de belangrijkste groeimarkten voor Rituals.” Maar ook in andere Europese landen timmert Rituals aan de weg, en door de opening van twee winkels in New York is onlangs ook de eerste stap gezet in de Verenigde Staten.

“Die snelle groei zorgt voor unieke uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan systemen die al snel niet meer toegerust zijn op de nieuwe, grotere organisatie. Een van de eerste dingen die ik ga oppakken is het verbeteren van de (ERP) systemen. Mijn voorganger Rogier van Veenendaal heeft gezorgd voor een sterk fundament. Hierop ga ik verder bouwen.” 

Stelregels en richtlijnen

CEO Raymond Cloosterman sprak vorig jaar in het Financiele Dagblad van een stelregel. Max in 3 landen verlies, dan door naar het volgende. Geldt die regel nog steeds? “Ik zie het zelf meer als een zogenoemd guiding principle dan als een keiharde regel. Dergelijke richtlijnen hebben het bedrijf al ver gebracht. “ Zo is Bouvy wel meer van die typische “Rituals-richtlijnen” tegengekomen. “Kwaliteit gaat hier boven alles. En –al ben ik het niet expliciet als regel tegengekomen- een tevreden klant staat hier altijd op de eerste plaats.” 

Waarde creëren

Het zo goed managen van data is hiervoor enorm belangrijk erkent Bouvy. “Ik voel me hier als een klein kind in een snoepwinkel wat dat betreft. Ik ga me nadrukkelijk bezighouden met big data bijvoorbeeld. Er kan hier ontzettend veel en we zitten niet vast in eigen silo’s zoals je bij sommige grote en bureaucratische organisaties wel eens ziet. Dit betekent dat ik hier nauw samenwerk met andere functies binnen het bedrijf zoals marketing en hr. Wat mij betreft is een CFO de persoon die goed moet zien waar je waarde kunt creëren in samenwerking met de rest van het bedrijf.”