Jan-Jaap Dekker (Oracle Benelux): “AI vereenvoudigt end-to-end bedrijfsstromen.”

Beeld: Vanessa van Hoof
De nieuwste evolutie van AI in Finance is meer dan alleen een upgrade. Het is een enorme operationele verschuiving waarmee CFO’s belangrijke financiële processen kunnen versnellen en de besluitvorming kunnen verbeteren.
Hoewel alle hype over generatieve AI gaat, is AI zeker geen startpunt voor het opnieuw vormgeven van financiële processen. Er zijn tal van voorbereidende stappen die bedrijven moeten nemen om de volgende kwantumsprong in productiviteit te maken.
“Een gerichte data-opschoning kan nodig zijn om AI mogelijk te maken.”
Ontwikkel een data-first-mentaliteit
Het behalen van een rendement op AI-investeringen hangt sterk af van de onderliggende data. Elk Finance-team dat AI wil gebruiken, moet eerst de kwaliteit van hun data verbeteren, wat essentieel is voor automatisering, patroonherkenning en het trainen van AI voor geavanceerde mogelijkheden.
Een gerichte data-opschoning kan nodig zijn om AI mogelijk te maken. Data zal uw ruggengraat zijn en uw financiële platform zal uw basis vormen voor transformatie en innovatie. Organisaties moeten daarom ook zoveel mogelijk systemen consolideren en data beheren op een gemeenschappelijk platform. Met een geïntegreerde suite van applicaties die gebruikmaakt van een gedeeld datamodel, kunnen Finance-teams meer automatisering toepassen op basisprocessen en complexere AI-gebruiksscenario’s mogelijk maken.
“Leiders in Finance moeten resultaten strategisch definiëren voor een hogere waarde en tevredenheid onder werknemers.”
Strategisch versus tactisch denken
Hoewel het gebruik van deze technologieën om de productiviteit te verhogen een goede eerste stap is, moeten Finance-managers ook voorbij de aanvankelijke tactische voordelen kijken en ernaar streven de waarde te vergroten die is afgeleid van de betere vaardigheden van het team.
Leiders in Finance moeten resultaten strategisch definiëren voor een hogere waarde en tevredenheid onder werknemers. Ze moeten zich richten op datagestuurde resultaten die zinvolle inzichten bieden voor realtime besluitvorming.
Ze moeten ook nadenken over het toewijzen van AI-resources voor proactieve versus reactieve strategische acties. In plaats van AI te implementeren om terugkerende processen te minimaliseren en inefficiënte taken efficiënter te maken, moeten Finance-teams bijvoorbeeld ook AI leren gebruiken om te anticiperen op toekomstige gebeurtenissen en daarnaast maatregelen te nemen om resultaten positief vorm te geven.
Lees ook op CFO.nl: AI-expert Maarten de Borst: “Zo transformeert AI jouw werk – van sparringpartner naar AI-agent.”
Dit omvat toekomstige scenario’s waarin AI-systemen taken achter de schermen kunnen uitvoeren en items kunnen markeren voor menselijke beoordeling, zoals het voorspellen van cashflows aan de hand van historische gegevens en verwachte afwijkingen markeren voor beoordeling. Dit type verbeterde gebruikerservaring optimaliseert de samenwerking en stelt werknemers in staat hun relatie met bedrijfsapplicaties fundamenteel te veranderen. Al met al moet AI helpen om organisatorische frictie te verminderen en bedrijfskansen te vergroten.
Denk ook aan de gevolgen voor het personeel
Medewerkers maken zich zorgen over de mogelijke impact van AI en generatieve AI op hun rollen, en financieel specialisten moeten deze zorgen erkennen. Het is cruciaal om te benadrukken dat technologieën er zijn om rollen uit te breiden en te ondersteunen. Dit doen zij door repetitieve taken te automatiseren en zo verhoogde productiviteit en innovatie mogelijk te maken.
CFO’s moeten de angst van werknemers het hoofd bieden door hen in staat te stellen te investeren in trainingen om hun mogelijkheden te vergroten en te profiteren van AI en generatieve AI. Voorbeelden hiervan zijn onder meer opleidingsprogramma’s voor medewerkers om meer te weten te komen over data en gelijkwaardige groepen, waar ze ook van elkaar kunnen leren. Deze investeringen zorgen voor een datagestuurde bedrijfsfocus, bereiden mensen voor op voortdurende verandering en verlichten angsten met een open en eerlijke discussie. Zonder dit soort programma’s zou het verzet van werknemers de wijdverspreide integratie kunnen vertragen.
“AI is complex en moet in zorgvuldig vastgestelde stappen worden geïmplementeerd. Te beginnen met solide data en kleine ervaringen.”
Behandel financiële transformatie als een traject
Een ERP-platformstrategie is het beginpunt van het traject, gericht op mensen, processen, data, datagestuurde resultaten en cloudgebaseerde technologie. Dit platform moet flexibiliteit bieden met betrekking tot wat u implementeert en wanneer, en tevens groei, acquisities en wijzigingen in het bedrijfsmodel mogelijk maken.
Verwacht niet meteen ‘onmogelijke’ AI-mogelijkheden. AI is complex en moet in zorgvuldig vastgestelde stappen worden geïmplementeerd. Te beginnen met solide data en kleine ervaringen, kunnen bedrijven winsten maken en hun waarde bewijzen, waardoor ze later meer mogelijkheden en strategische winsten kunnen bereiken.
Lees ook op CFO.nl: Maarten de Borst over de EU AI Act: “Het vrijmaken van tijd en aandacht, dat is de echte uitdaging rondom AI.”
Nieuwe mogelijkheden benutten
Nieuwe gebruiksscenario’s ontstaan in een duizelingwekkend hoog tempo, aangedreven door de synergie van AI, generatieve AI en uitgebreide datamodellen: speciaal ontworpen om automatisering en inzichten naar een hoger niveau te tillen. In een scenario voor financiële rapportage zal generatieve AI helpen bij het voorbereiden van eerste concepten van 10Q’s en 10K’s, inclusief voetnoten en MD&A’s (Management Discussion & Analysis). Het afsluitingsproces zal nauwgezet worden onderzocht, waarbij elke inzending wordt geanalyseerd, afwijkingen worden gedetecteerd en er corrigerende acties worden aangeboden.
AI vereenvoudigt end-to-end bedrijfsstromen en processen tussen transactionele organisaties, van debiteurenrisico’s en incassobeheer tot fraudedetectie. Andere gebieden die klaar zijn voor automatisering en vereenvoudiging zijn contractvoorbereiding en projectvoorstellen, evenals activiteiten van de penningmeester, zoals leningaanvragen en het openen van bankrekeningen, aankopen, vereffeningen en meer.
Leidinggevenden in Finance die nu AI en generatieve AI omarmen, kunnen hun initiatieven afstemmen op bredere zakelijke activiteiten en strategieën, en zullen meer voordelen behalen dan degenen die langs de zijlijn blijven staan. Met een duidelijke visie, bedreven wijzigingsbeheer en een solide greep op de gevolgen voor het personeel, kunnen Finance-leiders hun organisaties naar een toekomst sturen waar Finance-teams de weg vrijmaken voor productiviteit en innovatie.
Kortom: AI is geen nieuwe technologie om in te voeren: het is een kans voor Finance leiders om de manier waarop Finance functioneert te hervormen.
Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell verkennen we op FM Dag 2025 samen met 250 finance professionals de subtiele, maar krachtige ingrepen die zorgen voor snelle en impactvolle veranderingen. Van slimme automatisering tot het vroegtijdig signaleren van financiële risico’s: als CFO speel jij een cruciale rol in het kantelpunt van jouw organisatie. Profiteer van de speciale groepstickets en stimuleer innovatie binnen jouw organisatie.