Joris Dierick: ‘Van Corporate CFO naar Private Equity CFO’

Joris Dierick is benoemd als de nieuwe CFO van TBAuctions. Na een aantal jaar als CFO bij een Corporate wordt hij nu een Private Equity CFO.

Dierick werkte sinds 2001 voor Microsoft. Daar was hij onder meer CFO Nederland en werkte hij een aantal jaar in verschillende internationale rollen. Zijn laatste rol was die van CFO Centraal- en Oost-Europa.

Microsoft prachtig bedrijf

Volgens Dierick is Microsoft een prachtig bedrijf om voor te werken. “Er gebeurt altijd wel iets zeker in Oost-Europa waar de turbulentie hoog was door de dynamiek van de landen met de situatie in Oekraine en de eurocrisis in Griekenland. Juist door deze dynamiek en personele wisselingen in het MT voor Oost-Europa ben ik gevraagd om de rol meerdere jaren te blijven doen. Op een gegeven moment had ik die rol acht, negen jaar gedaan en was het tijd voor een nieuwe uitdaging.”

In de jaren bij Microsoft is de organisatie enorm veranderd van een verkoper van licenties naar het verkopen van abonnementen en momenteel het verkopen van software oplossingen die het hart van de business van klanten positief beinvloeden, vertelt de CFO. “Ik ben gefascineerd door de dynamiek en de innovatie kracht van technologie en hoe technologie de maatschappij beinvloedt.”

Zelfde intensiteit

Dierick wilde graag een overstap maken naar een “technologoy driven business” en idealiter naar een bedrijf waar finance dicht bij de business opereert. “Een bedrijf dat in technologie gelooft om de toekomst te creeren spreekt mij aan. Hier komt vervolgens een heleboel bij kijken zoals het uitwerken van nieuwe businessmodellen, cultuurverandering, ondernemen en het mede vormgeven aan hoe de organisatie er in de toekomst uit moet zien.”

“Bij Microsoft heb ik een hele mooie ervaring gehad en ik wilde graag een end-to-end CFO rol gaan vervullen inclusief investor relations, governance, treasury”, gaat Dierick verder. “Van headhunters kreeg ik de vraag terug ‘hoe hands-on ben je, hoe ga je de vertaalslag maken van een grote corporate naar een wat kleiner bedrijf?’ Tbauctions zal absoluut een andere omgeving zijn. Tegelijkertijd is een van mijn succesfactoren binnen Microsoft juist geweest dat ik heel hands-on ben.”

Details en helicopterview

Dat betekent bijvoorbeeld het vermogen om de verbinding te leggen tussen de details en de grote lijn. “Je hebt mensen binnen een grote corporate die het heel lastig vinden om meer de diepte in te gaan. Ik ben juist heel erg zoom-in, zoom-out. Ik kan inzoomen op transactieniveau of factuurniveau en daarna weer de helicopterview pakken om te kijken of je op basis van een specifiek geval in een land iets moet doen in andere landen?”

Op authentieke manier betrokken

Hier hoort ook een bepaalde nieuwsgierigheid bij naar hoe de business precies werkt. Waarom wint of verliest het bedrijf klanten, of tegen wat voor problemen loopt sales aan? “Hoe dichter je daarop kruipt hoe relevanter je kennis en achtergrond is voor de bussinesdiscussies die je hebt in het managementteam. Het kost helemaal niet veel tijd en je krijgt als CFO veel meer geloofwaardigheid omdat mensen weten dat je gewoon naar ze toe gaat en vraagt hoe iets werkt. In de netwerkwereld is de vraag heel sterk of je betrokken bent in de discussie of niet. Wordt jouw mening op prijs gesteld en vragen mensen om jouw mening? Dat doen ze alleen als ze denken dat jouw mening toegevoegde waarde kan opleveren. Als je op een authentieke manier betrokken bent in de business gaan ze die mening vragen is mijn ervaring.”

Heeft hij al zicht op de punten die het succes gaan bepalen van TBAuctions, een fusiebedrijf dat vorig jaar is ontstaan uit het samengaan van BVA Auctions en Troostwijk? De eerste stap is het vervolmaken van de fusie, zegt Dierick. “Dat gaat om het integreren van de business en meer specifiek Finance en IT, maar vervolgens ook om het zoeken naar ‘the best of both worlds’ en zorgen dat die dan in beide bedrijven wordt geïntegreerd.”

Sneeuwbaleffect

Daarnaast moet het bedrijf zijn kansen grijpen om door te groeien in de markten waar het al actief is. “We opereren al in 33 landen, maar in het buitenland is de ontwikkeling van de veilingmarkt in een aantal opzichten nog iets minder ver dan in Nederland. Daarnaast moeten we continu blijven innoveren. Wat je ziet met andere platformbedrijven zoals Bol.com of Uber, is dat een sterk platform gebruikers en aanbieders trekt en dat zorgt voor een soort sneeuwbaleffect.” Het veilingplatform en de data inzichten die we hieruit halen en gebruiken is een van de speerpunten voor mijn finance team om waarde te kunnen toevoegen voor onze klanten en business.

Naam: Joris Dierick
Opleiding: Bedrijfseconomie VU, Agrarische economie LUW, Post-doctorale RA opleiding VU
Loopbaan: PwC 6jr, Microsoft 18 jaar
Vrije tijd: Skiën, fietsen, zeilen, golf
Organisatie: Microsoft

Bekijk de CFO100