KPMG: Europese topbestuurders autobranche zien het somber in
Topbestuurders in de Europese autobranche zijn pessimistischer geworden over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere Chinese elektrische auto's. Ook groeiende concurrentie van Amerikaanse fabrikanten, die met steun van de overheid elektrische auto's produceren, baart hen zorgen. Dat staat in een rapport van accountants- en adviesbureau KPMG.
Afbouwen belastingvoordelen en subsidies
In Europa worden de belastingvoordelen en subsidies voor elektrische auto's afgebouwd. Europese bestuurders zijn dan ook sceptischer dan hun collega's in andere werelddelen over het moment waarop elektrische auto's evenveel zullen kosten als brandstofauto's, zonder overheidssteun.
Lees ook: Europese autoindustrie vergt steun uit Brussel (cfo.nl)
"Belastingvoordelen en subsidies zijn heel belangrijk om de groei van elektrische auto's te stimuleren en om vertrouwen te bieden aan consumenten, autofabrikanten, leveranciers en investeerders", stelt een onderzoeker van KPMG.
Uitdagingen autofabrikanten
Autofabrikanten in Europa worden ook geplaagd door aanhoudende geopolitieke spanningen. Hierdoor krijgen ze moeilijker toegang tot belangrijke grondstoffen, zoals zeldzame aardmetalen, halfgeleiders en materialen die nodig zijn voor de productie van batterijen.
Brussel streeft ernaar om tegen 2035 vrijwel alle nieuwe auto's elektrisch te maken. De autobranche denkt niet dat dit gaat lukken. Topbestuurders verwachten dat slechts 30 procent van alle nieuwe autoverkopen in Europa in 2030 uit volledig elektrische auto's zal bestaan.
Dringend steun nodig
Eerder deze maand gaf kredietverzekeraar Allianz Trade al aan dat de Europese auto-industrie dringend steun vanuit Brussel nodig heeft. Zonder deze steun lopen Europese autobouwers het risico verder achterop te raken bij hun rivalen in China en de Verenigde Staten. De Europese Commissie overweegt extra belastingen op auto's uit China te heffen.