Kunstmatige intelligentie: zo groot is de impact

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft de komende jaren al een enorme impact. De meeste bedrijven zien AI als essentiele factor voor hun concurrentie- en aanpassingsvermogen.

Kunstmatige intelligentie (ook wel artificial intelligence of AI genoemd) is geen toekomstmuziek meer. Het staat nu al voor de deur. Waar bijna 70 procent van de bedrijven het nu nog voor IT-zaken inzet, verwacht een bijna even groot deel dat AI in 2020 zich ruim heeft verspreid over andere afdelingen. Denk aan terreinen als marketing, customer service, finance en HR. Bedrijven met grootste financiële verbeteringen door AI-investeringen voorzien voor 2020 driemaal zoveel AI-gerelateerde taakgebieden als bedrijven met de kleinste verbeteringen.
 
Tata Consultancy Services leverancier van IT-services, consultancy en bedrijfsoplossingen, presenteerde onlangs zijn Global Trend Study, getiteld “Getting Smarter by the Day: How AI is Elevating the Performance of Global Companies.” 

Het onderzoek richtte zich op de huidige en toekomstige impact van kunstmatige intelligentie en strekte zich uit over 835 topmanagers in 13 mondiale bedrijfssectoren, verspreid over vier regio’s in de wereld. Hoofdconclusies zijn dat 84 procent van de bedrijven de inzet van AI als essentieel voor concurrentievermogen beschouwt, waarvan 50 procent van hen de technologie als ‘transformerend’ betitelt.
 
In welke wervelden wordt AI ingezet?

Het onderzoek van TCS onderzocht de meningen en plannen van decision makers bij internationale ondernemingen met een gemiddelde omzet van 20 miljard dollar. De ondervraagden verwachten dat AI zich over bijna alle bedrijfsgeledingen zal verspreiden. Momenteel wordt AI, niet verrassend, vooral ingezet door IT-afdelingen: tweederde (67%) van de ondervraagden gaf aan AI te gebruiken voor het opsporen van veiligheidsinbreuken, gebruikersproblemen en automatiseringstaken.

Bijna een derde (32%) van de bedrijven verwacht echter dat in 2020 de grootste impact van AI zal zijn verschoven naar disciplines als sales, marketing en klantenservice, terwijl één op de vijf ondervraagden (20%) voorziet dat de grootste impact van AI zal zijn op intern gerichte bedrijfsfuncties, zoals finance, strategische planning, corporate development en HR.

Lees ook: Robotics bij ASML: “Wij maken finance high-tech”

Zo verandert de wervloer door AI

De onderzochte bedrijven vertegenwoordigen een breed scala sectoren, waaronder de auto-industrie, het bank- en verzekeringswezen, energie, zorg, life sciences, de maakindustrie en retail. De cross-sectorale inzichten benadrukken dat AI de komende jaren een belangrijke aanvullende rol gaat spelen in de werkomgeving.

Voorbeelden zijn het faciliteren van klantenservicemedewerkers om klantproblemen op te lossen en te anticiperen op toekomstige aankopen, snelle en veilige nachtelijke verwerking van grote batches financiële transacties, of het ontlasten van HR-managers door het regelen van tijdrovende inwerkprocessen voor nieuwe medewerkers.

Hoe levert AI resultaat op?

Wat betreft het doorlopende debat over de impact van AI op de werkgelegenheid verwachten de ondervraagde managers voor 2020 netto 4 tot 7 procent minder banen binnen elk functiegebied. De bedrijven die de grootste verbeteringen op omzet en kosten realiseren met AI, voorzien voor 2020 echter minimaal driemaal meer nieuwe vacatures per functie vanwege AI vergeleken met bedrijven die de minste AI-gerelateerde omzet- en kostenverbeteringen verwachten.

Zo wordt AI nu al ingezet om processen te automatiseren en besparingen te realiseren, om medewerkers te helpen productiever te werken en meer tijd te kunnen besteden aan meer strategische bedrijfsbehoeften, en om taken en services te creëren die in het verleden niet mogelijk waren.
 
“Nu bedrijven een beter begrip beginnen te krijgen van hoe ze AI kunnen inzetten voor hun zakelijke doelen, zullen ze ook de duidelijke impact van deze transformatieve kracht ontdekken. Dat zien we terug in onze Global Trend Study, die aantoont dat vooruitstrevende bedrijven forse investeringen in AI zijn gaan doen,” stelt K Ananth Krishnan, Chief Technology Officer van TCS. “Gezien de ingrijpende gevolgen van digitale technologie in alle sectoren, inclusief de publieke sector, zou AI een essentieel en geïntegreerd onderdeel moeten worden van de organisatiestrategie.”
 
Investeringen en opbrengsten van AI 

Nu AI mainstreamtechnologie wordt, zullen de investeringen in AI gaan toenemen: 7 procent van de ondervraagde bedrijven reserveerde in 2016 minstens 250 miljoen dollar in AI en 2 procent is voornemens in 2020 zo’n 1 miljard dollar in AI te steken, in de verwachting hiermee als early adopter een concurrentievoorsprong op te bouwen. 
 
De Global Trend Study onthult een duidelijk verband tussen investeringen in AI en zakelijke impact. De bedrijven die de grootste AI-gerelateerde omzetgroei en kostenbesparingen meldden, spendeerden vijf keer meer aan AI dan de bedrijven die de laagste AI-gerelateerde omzetgroei en kostenbesparingen rapporteerden.

Verder realiseerden de leiders over 2015 gemiddeld een 15 procent hogere omzet uit AI-initiatieven ten opzichte van 2014, terwijl de achterhoede een bescheiden 5 procent verbetering zag. Op regioniveau waren Noord-Amerikaanse ondernemingen in 2015 de grootste investeerders in AI, met een gemiddelde uitgave per bedrijf van 80 miljoen dollar, gevolgd door Europa met 73 miljoen dollar, Azië-Pacific met 55 miljoen dollar en Latijns-Amerika met 51 miljoen dollar per bedrijf.