‘Media-CFO’ Koos Boot wordt CEO NDC mediagroep
Mediahuis verkreeg maandag toestemming van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de overname van NDC mediagroep. Inmiddels heeft ook de Ondernemingsraad van NDC een positief advies gegeven. Dit betekent dat aan alle voorwaarden van het overnameproces is voldaan. Voor NDC mediagroep luidt deze overname een nieuwe fase in als 100 procent onderdeel van de Mediahuis Groep. Koos Boot komt als nieuwe CEO aan het hoofd van NDC mediagroep te staan, samen met huidig algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk.
De overname van NDC mediagroep door Mediahuis versterkt beide partijen. Zo sluit de geografische dekking van NDC goed aan bij de overige activiteiten van Mediahuis op de Nederlandse markt en vormen de NDC-merken een verrijking voor het Mediahuis-portfolio. Tegelijkertijd stelt de overname NDC mediagroep in staat om aan digitale en commerciële slagkracht te winnen.
NDC zette de afgelopen jaren al belangrijke stappen in de digitale transformatie van haar organisatie en merken. Mediahuis voegt hier als groep de nodige schaalvoordelen en expertise aan toe om de digitale transformatie van NDC te versnellen, haar onafhankelijke regionale journalistiek te versterken en haar leidende positie in Noord-Nederland succesvol te bestendigen.
Volgend op de afronding van de overname, legt Pier Baarsma, sinds 2018 Algemeen Directeur van NDC mediagroep, zijn functie neer. Koos Boot, sinds medio 2017 CFO van Mediahuis Nederland, volgt Pier Baarsma als CEO van NDC mediagroep op. Koos Boot, die opgroeide in Drenthe en studeerde in Groningen, kent de mediasector door en door en beschikt over een ruime ervaring binnen de Mediahuis Groep. Zo transformeerde mede onder zijn leiding Mediahuis Nederland – voorheen Telegraaf Media Groep – tot een rendabele organisatie die inmiddels een mooie groei laat zien.
Koos Boot vormt samen met algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk het directieteam van NDC mediagroep. “Ik ben blij dat ik de fakkel mag overnemen en het mooie bedrijf dat NDC mediagroep is, de verdere toekomst in mag loodsen”, zegt Boot. “De diepgewortelde regionale identiteit en de onafhankelijke journalistiek van de NDC merken staan hierbij voorop. Deze sterke merken, elk met hun eigen signatuur, hebben alles in zich om met een digitale acceleratie, hun leidende marktpositie te versterken. Samen met de directie en de medewerkers van NDC zullen we kijken waar NDC en Mediahuis van elkaar kunnen leren, waar kan worden samengewerkt en hoe we elkaar kunnen versterken.”