Nieuwste editie van CFO Magazine online
In deze editie komen twee CFO’s aan het woord die actief zijn in de retail. Dat is niet zo gek want er gebeurt veel in deze sector waar nieuwkomers gevestigde namen onder druk zetten. Jeroen Visser, CFO van Blokker Holding, neemt ons mee op de reis de het concern onderneemt om de sleets geworden winkels en formules van het concern op te frissen en weer concurrerend te maken. Een belangrijke schakel in dit proces is de omnichannel strategie waarbij zowel online als in de winkelstraat de aanwezigheid van Blokker moet worden versterkt. Visser geeft aan welke stappen inmiddels zijn gezet.
De formule van Jumbo is zeer succesvol maar het is volgens CFO Ton van Veen iedere dag hard werken om het ondernemerschap, dat in het DNA van het familiebedrijf zit, te borgen. Maurits Duynstee, Hoofd Corporate Clients and Products Nederland van ING, werkt in een heel ander landschap dat strak gereguleerd is. Toch weten beide financials in een openhartig dubbelgesprek de overeenkomsten in ondernemerschap te vinden.
Bij bierbrouwer AB InBev staat ondernemerschap met hoofdletters geschreven. Grote overnames, waarbij verschillende keren het huis werd vergokt, brachten de brouwer aan de absolute top. Ondanks de omvang van de onderneming slaagt AB Inbev er nog steeds in de ondernemersgeest scherp te houden. Jo van Biesbroeck, die als chief strategie officer mede aan de basis van dit succes stond, vertelt hoe de grootste bierbrouwer ter wereld dat doet.
Verder geeft Otto Jager, CFO van TenneT, aan hoe het bedrijf erin slaagt de miljoeneninvesteringen die nodig zijn voor de technische uitdagingen als gevolg van de energietransitie, uit de markt te halen. Mariska van IJzerloo, directeur HR van offshorebedrijf Ampelmann, vertelt hoe de snelgroeiende organisatie haar menselijk kapitaal stimuleert om wendbaar te blijven.
Het hele magazine kunt u hier online lezen.