Overlevingstactiek ProSiebenSat.1 succesvol in volatiel medialandschap

De uitdagingen waar ProSiebenSat.1 zich voor ziet gesteld zijn groot. De opkomende digitalisering leidt tot exponentiele veranderingen in het medialandschap die de core business en de inkomsten van de mediaonderneming vol raken. Nieuwe concurrenten zoals de digitale giganten Amazon, Google, Facebook, eBay en YouTube rukken op. Zij nemen de plaats in van de oude concurrenten, de Europese tv-maatschappijen. Terwijl de traditionele tv-activiteiten onder druk staan, zet het mediaconcern een tweede pijler op die de toekomst van een duurzame en dynamische business op de lange termijn veilig moet stellen.

Tijdens een Masterclass op CFO Day gaf CFO Gunnar Wiedenfels de aanwezigen een blik op wat deze exponentiele veranderingen betekenen voor de finance functie bij ProSiebenSat.1. en hoe met de hierbij behorende dilemma’s en uitdagingen wordt omgegaan. Het is volgens hem de taak van finance om het pad te effenen voor de internationalisering en de lancering van nieuwe business. Om met de toenemende snelle veranderingen en onzekerheden om te kunnen gaan moet volgens hem de juiste balans gevonden worden tussen finance als een op oplossingen gerichte business partner en finance als bewaker van compliance. Governance vs. start-upEen van de uitdagingen waarvoor Wiedenfels staat, ligt op het gebied van governance. ProSiebenSat.1 moet als beursgenoteerde onderneming de concurrentie aangaan met jonge start-ups. Terwijl de mediagigant moet voldoen aan alle wet- en regelgeving die een beursnotering vereist, hebben start-ups die deze bagage niet. “We zitten in een moeilijker positie. We hebben te maken met compliance-regels zoals de publicatie van informatie en cijfers. Dit vraagt tijd, we hebben dus in snelheid een achterstand t.o.v. de concurrentie die niet wordt geremd door deze vereisten”, concludeert Wiedenfels die de oplossing zoekt voor dit probleem zoekt in strakke gestandaardiseerde processen, een sterk teambewustzijn en een duidelijke communicatie. Op deze manier moet tijd worden vrijgespeeld voor innovatie en creativiteit. Verwachtingen kapitaalmarktEen andere uitdaging is het managen van de verwachtingen van de kapitaalmarkt. “ProSiebenSast.1 is aan de ene kant gepositioneerd als cashflow- en dividendaandeel en aan de andere kant verwacht de markt ook een winstgevende en dynamische groei. We hebben een payout ratio van 83%. In de markt moeten we opboksen tegen Apple, Google Facebook en andere technologiegiganten die investeringsbudgetten van vele miljarden hebben terwijl wij € 0,5 miljard hebben”, aldus Wiedenfels.Om toch te kunnen investeren in nieuwe ontwikkelingen heeft de ondernemingen een zeer specifieke en innovatieve oplossing bedacht. “Wij kunnen investeren door tv-advertentietijd die we toch over hebben te investeren. We kopen participaties in bedrijven en betalen met advertentietijd. Als na verloop van tijd blijkt dat het de goede kant op gaat investeren we ook cash.” Deze methode werkt volgens Wiedenfels tot nu toe goed, ook de concurrentie zoals RTL kijkt naar het systeem.Team skills. De veranderingen vergen volgens Wiedenfels een compleet ander leiderschap in zijn finance-team. Ook de beloningsstructuur is op veranderd, niet langer wordt gekeken naar het behalen van bepaalde KPI’s maar naar het leveren van toegevoegde waarde en innovatiekracht. Sinds de herstructurering in 2009-2010 wordt de onderneming niet langer gedomineerd door een vorm van administratieve controle met grote databestanden en dikke rapportages maar kwam er een hele andere mindset op het gebied van performance. “We hebben veel van onze controllers, die erg financieel en accounting gedreven waren, uitgewisseld voor voormalige consultants, investmentbankers en andere financials die veel bredere skills en meer gevoel voor de business hadden. We hebben nu een erg modern finance-team. De uitdaging die overblijft voor ons is dat we weinig mensen hebben met een compleet CFO profiel. Ons portfolio van bedrijven wordt steeds meer gefragmenteerd, we hebben veel kleine bedrijven van € 20 a € 30 miljoen omzet die een CFO nodig hebben die het volledige pakket beheerst van de juridische structuur van het bedrijf tot tax, controlling, ondernemen, accounting etc. Ik heb of gespecialiseerde individuen of ambitieuze jonge ex-consultants. Om dit probleem op te lossen heb ik een finance fast track-programma opgesteld waarbij we mensen met 2 tot 3 jaar ervaring in investmentbanking, treasury of control of accounting en reporting meenemen op tour door de corporate unit (accounting, treasury, controlling, investor relations etc.). Op die manier krijgen ze een indruk hoe de onderneming werkt en hoe finance processen in onderneming werken voordat ze een CFO-rol in een van de kleinere bedrijfsonderdelen krijgen.”Download hier de presentatie van ProSiebenSat1 De sessie van ProSiebenSat.1 op CFO Day is mogelijk  gemaakt door Satriun. Lees ook de laatste blog van Casper van Leeuwen van Satriun.

Gerelateerde artikelen