‘Puur cijfermatige CFO verdwijnt uit beeld’

De Chief Financial Officer anno 2015 is over het algemeen tevreden over salaris en arbeidsvoorwaarden, maar staat wel voor de uitdaging om een strategischer rol binnen de organisatie te vervullen. Dat blijkt uit onderzoek van Page Executive onder 186 Nederlandse CFO's.

Hoewel werkgevers nog altijd kritisch naar sectorervaring kijken wanneer zij een nieuwe CFO zoeken, wordt er ook steeds meer gekeken naar andere kwaliteiten, zoals bestuurservaring in andere landen en people management skills. “We zien dat er nieuwe kwaliteiten en competenties van CFO’s worden gevraagd,” zegt Max Eweg, Associate Director bij Page Executive. “De CFO heeft een spilfunctie gekregen binnen de organisatie en treedt steeds vaker op als sparringpartner van externe stakeholders zoals banken, toezicht- en aandeelhouders. Daardoor wordt het steeds belangrijker dat de CFO over bredere kwaliteiten beschikt. De puur cijfermatige CFO verdwijnt meer uit beeld en wordt steeds vaker de volwaardige rechterhand van de CEO.De nieuwe CFODe Nederlandse CFO is tevreden over zijn of haar baan, zo blijkt uit het onderzoek. Ondanks het feit dat 47 procent van de respondenten het afgelopen jaar geen bonus heeft ontvangen en 38 procent geen salarisverhoging heeft gekregen, vindt maar liefst 71 procent van de ondervraagde CFO’s dat het salarispakket overeenkomt met zijn of haar ervaring en verantwoordelijkheden. Baanzekerheid, een mooie carrière en andere secundaire arbeidsvoorwaarden compenseren de beperkte bonussen en het salaris van gemiddeld 128.300 euro per jaar. Bonussen bedragen veelal tussen de vijf en tien procent van het jaarsalaris. Wel staat de CFO voor de uitdaging om een nieuwe rol binnen de organisatie te vervullen. “Door toenemende regelgeving en boekhoudschandalen is de CFO belangrijker geworden en heeft hij niet alleen meer een accounting- en controlefunctie,” stelt Eweg. “Daarnaast moet de CFO commercieel en creatief kunnen denken en dit kunnen overbrengen aan interne en externe stakeholders. De nieuwe CFO is assertief, proactief en kijkt vooruit.”Zekerheid en comfortMaar liefst 69 procent van de Nederlandse CFO’s is redelijk tot zeer zeker van zijn of haar huidige functie. Een overstap – net na de recessie – brengt risico’s met zich mee en daar is de CFO zich als geen ander van bewust. Een meerderheid van 61 procent is dan ook al langer dan drie jaar CFO bij de huidige organisatie. Ruim een kwart (28%) van de respondenten is dat zelfs al zes jaar of langer. “De CFO zit goed op zijn plek, en ook werkgevers zijn daar blij mee. Elk jaar een wisseling van de CFO kan wellicht een verkeerd signaal afgeven aan de buitenwereld. Bij een hoog verloop van de hoogste financiële topman of -vrouw binnen een bedrijf klopt er wellicht iets niet,” aldus Eweg. “Daarbij heeft een bedrijf natuurlijk maar één CFO, vergelijkbare functies zijn schaars.” Het verloop is daarom veel kleiner dan bij andere functies binnen de finance-kolom.Goede arbeidsvoorwaardenNaast een mooi salaris en een eventuele bonus, geniet 59 procent van de ondervraagde CFO’s ook van secundaire arbeidsvoorwaarden als een auto van de zaak (59%), flexibele uren (44%) en trainingen (35%). “Wellicht dat het salaris van 38 procent van de respondenten daarom niet is verhoogd,” zegt Eweg. “Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen een hoop compenseren, maar ook hier heeft de crisis een flinke vinger in de pap gehad. De beloningen zijn even bevroren geweest, maar de meeste CFO’s zijn toch erg blij met de baan en de bijbehorende arbeidsvoorwaarden.” De functie van CFO is volgens Eweg en de respondenten dan ook niet geheel bonusgedreven. “Als CFO’s een internationale carrière ambiëren is dat meestal niet voor het geld. De buitenlandervaring staat goed op het CV, de cross-culturele ervaring is leerzaam, en het biedt groeikansen voor zijn of haar toekomst. De ontwikkeling van de carrière wordt als de voornaamste reden genoemd om een andere baan te overwegen.”Bredere kwaliteitenToen de ondervraagde CFO’s werden aangenomen, vond 36 procent van de werkgevers sectorervaring de belangrijkste factor bij hun keuze. Daar begint echter langzaam verandering in te komen. Eweg: “Wij zien dat kandidaten uit een andere sector juist heel verfrissend kunnen zijn. Bij Page Executive kijken we daarom ook naar wat iemand meebrengt naast de reeds genoemde sectorervaring. Natuurlijk is het handig als je de business kent, maar je moet steeds vaker flexibel kunnen zijn.” Opvallend in dit kader is dat tweederde van de ondervraagde CFO’s denkt dat de overstap naar een andere sector eenvoudig zal zijn. The usual suspectsMaar liefst 94 procent van de ondervraagde CFO’s is man. Dat komt volgens de onderzoekers overeen met de praktijk. “CFO’s leven nog steeds in een echte mannenwereld, hoewel in ons netwerk genoeg vrouwelijk talent zit,” zegt Eweg. “Het is de vraag of vrouwen de vereiste kwaliteiten voor de functie van CFO niet bezitten, of misschien de ambitie niet hebben en kiezen voor een andere wending in hun carrière De ideale CFOPeople management skills zijn tegenwoordig net zo belangrijk als inhoudelijke ervaring. 62 procent van de werkgevers kijkt tijdens het aannemen van CFO’s naar ‘content experience’ en 60 procent naar people management skills. Eweg: “De CFO van nu is veel meer naar buiten gericht dan voorheen en moet dus extern goed uit de voeten kunnen. Maar ook intern zal er gespard en dus goed gecommuniceerd moeten worden. Qua inhoudelijke ervaring is bestuurservaring en ervaring in verschillende landen en teams een pre. De kandidaat moet zich echt al bewezen hebben, zowel op inhoudelijk vlak als qua competenties.” Ook een goede opleiding blijkt nog steeds belangrijk. 39 procent van de ondervraagde CFO’s heeft een masterdiploma op zak en 41 procent van hen volgde een post-masteropleiding. Voor hun functie zou de meerderheid (51%) van de werkgevers van CFO’s op zoek gaan naar een kandidaat met een masterdiploma. “Analytisch kunnen denken is nu eenmaal belangrijk,” aldus Eweg. “Bij Page Executive volgen we professionals die jaren geleden via Michael Page bij PageGroup binnenkwamen, en zich inmiddels op een managementpositie bevinden. We hebben deze talenten zien groeien en weten precies wat hun track-record is. Zo kunnen we onze klanten het juiste vergelijkingsmateriaal bieden voor de ideale kandidaat.”