Quants uit Zoetermeer wijzen Coca-Cola de weg

Big data, advanced analytics en AI staat steeds hoger op de agenda van de CFO, maar was voor een groepje Rotterdamse studenten in de jaren tachtig al dagelijkse kost. Nu werken 900 quants van ORTEC voor bedrijven als Coca-Cola, Shell en Air-France/KLM ‘to solve the unsolvable’. Albert Breedveld van Econocom ging in gesprek met CEO Michael van Duijn van ORTEC Consulting en Global CFO en mede-oprichter Gerrit Timmer. “Wij hebben het geluk gehad dat de wereld wakker is geworden.”

Samen met leasemaatschappij Econocom gaat CFO.nl op bezoek bij digital game changers. Eerder spraken we met Chief Digital Officer Frank Verkerk van ABN AMRO over fintech en met CFO Ron Hemmer van Hünkemoller over het digitale retaillandschap.

In 1981 was de wereld nog niet wakker geworden, maar Gerrit Timmer was samen met enkele studiegenoten van de Erasmus Universiteit onder het motto ‘met een wiskundig model kom je er wel’ eropuit gegaan om de wereld te verbeteren. Bij retailbedrijf Schuitema, kregen ze de eerste kans om hun kunsten te vertonen. Timmer: “Volgens mij vonden ze ons wel grappig en we waren jong dus goedkoop. Wij dachten dat we direct aan de slag konden, maar waren iets te naïef. Alle data die we nodig hadden stond op papier. Daar moesten we dan iets op verzinnen.” 

 

Global CFO Gerrit Timmer,  CEO ORTEC Consulting Michael van Duijn en commercieel directeur Albert Breedveld van Econocom

‘Shell zag ons als een zoon’
Ondanks de opstartproblemen konden ze uit de papierberg van Schuitema verbeteringen halen voor de logistiek van het bedrijf. Dusdanig, dat ze later ook bij Shell aan de slag konden. “Ik weet niet of ze ons nou zo goed vonden, maar ze zagen ons een beetje als een zoon en we kregen veel vrijheid om onze opdracht in te vullen”, zegt Timmer. De opdracht van Shell opende deuren voor de jonge ondernemers. “Als je eenmaal voor Shell hebt gewerkt dan kan je overal aan de slag.” En dat bleek toen de rekenwonders hun eerste internationale stappen zetten. 

In 1994 werd Michael van Duijn benaderd voor een vakantiebaan bij ORTEC. “Ik werkte bij de post en ORTEC betaalde stukken beter.” Hij is nu CEO van de consulting-divisie van ORTEC, maar was toen nog student econometrie aan de Erasmus Universiteit. Hij zag bij ORTEC hoe zijn abstracte wiskundige kennis kon bijdragen aan wereldse problemen. Timmer zag dat Van Duijn meer in zijn mars had dan wiskunde alleen en gaf hem managementverantwoordelijkheid. In 2000 stak Van Duijn de Atlantische Oceaan over om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. En niet onverdienstelijk, want ze mochten de logistieke puzzel van een van ‘s werelds grootste bedrijven gaan doorrekenen: Coca-Cola. “Het bedrijf heeft na de Amerikaanse post het grootste vrachtwagenpark van de wereld. Zelfs meer dan DHL.”

 
CFO en mede-oprichter Gerrit Timmer 

Rondje om de kerk
Het werk van de adviseurs kan een bedrijf een competitief voordeel geven. ORTEC is door KLM aan de slag gezet om de complexe logistiek van bagage, passagiers en luchtverkeer efficiënter te maken. Daarvoor zijn ze aan de slag gegaan en hebben ze software ontwikkeld, en dat trok mede de aandacht van de latere Franse fusiepartner Air France. “Ik hoorde dat de revenue management aanpak waarin we een grote rol speelden ‘een belangrijke reden´ was voor de overname”, zegt Timmer. “Maar ik moet erbij zeggen dat we dat hoorden van onze contactpersonen.” 

Hoe het ook zij, de klanten zijn tevreden. Zo kan het dat ORTEC ook bij politiek gevoelige puzzels aan het werk wordt gezet. “Het rondje om de kerk vond ik een prachtig project. In 2001 waren er landelijke stakingen en de ondernemingsraad van de NS had het recht om een alternatieve dienstregeling te bedenken. Dat zijn wij toen gaan doen, maar dat was niet eenvoudig. Het was in essentie een sociaal conflict en geen rekenkundig probleem. Iedereen had met iedereen ruzie. Logistiek was het ook een grote uitdaging. We moesten 7000 man personeel verdelen over tienduizenden treinbewegingen per dag. Het mocht niet veel duurder zijn en het personeel moest het ook aantrekkelijk vinden.” Daar hebben ze flink op zitten zwoegen, maar uiteindelijk is daar een werkbare oplossing uit voortgekomen waar de NS tot op de dag van vandaag mee werkt. 

 
CEO ORTEC Consulting Michael van Duijn

Opschalen met gestolde wiskunde
Inmiddels heeft het bedrijf 1800 klanten wereldwijd, waarbij een groot deel van de omzet nog uit Nederland komt. Dat willen de ondernemers veranderen en software – of zoals zij het noemen ‘gestolde wiskunde’ – is daarin de sleutel. Software is – in tegenstelling tot consulting – schaalbaar. Gebruiksvriendelijkheid is een speerpunt in de ontwikkeling van de software, want data-analyse is het exclusieve domein van de techneut ontgroeid. Ook minder technische onderlegde professionals van de afdelingen marketing, human resource en finance hebben baat bij het gebruik van advanced analytics. Deze bredere doelgroep wil ORTEC van dienst zijn door de software als gebruiksvriendelijke ‘online functionaliteit’ aan te bieden. 

De verbreding van de gebruikersdoelgroep van data-analyse is volgens Timmer inherent aan de aard van data. Die houdt zich niet aan de grenzen tussen bedrijfsafdelingen. “Er is zoveel meer mogelijk met data, maar als dat allemaal in versplinterde afdelingen blijft zitten kan er veel minder uitgehaald worden. De huidige indeling van bedrijven is gericht op de zwakte van de mens. Dat moet je ook niet veranderen, maar als je data onderzoekt wil je juist alles verbonden hebben.”

Betere forecasts met big data
Volgens Timmer ligt daar een grote kans voor de CFO. Door data uit het hele bedrijf te combineren kan finance veel betere forecasts maken. “Je kan de toekomst beter voorspellen, maar je weet het nooit zeker. De CFO moet daarom de mogelijkheid hebben om meerdere scenario’s uit te werken.” Hij deelt daarmee gelijk een tik uit naar de gevestigde ontwikkelaars van ERP-systemen. “Een systeem zoals SAP is niet ontworpen om meerdere scenario’s te ontwikkelen. Als een CFO echt alles wil halen uit predictive analytics en big data, moet hij goed beseffen voor welke instrumenten hij kiest.” 

En daar moet de CFO mee opschieten, want de snelheid van de ontwikkeling van advanced analytics en big data neemt razendsnel toe. “Natuurlijk gaat de snelheid van de computer omhoog, maar de ontwikkeling van de wiskundige algoritmiek gaat nog veel sneller. De programma’s van nu zijn veel slimmer geschreven, waardoor je met dezelfde rekenkracht veel meer kan bereiken. Tel daarbij op de reusachtige toename van data en je hebt een explosie aan mogelijkheden. Als je dan ziet dat er binnen veel bedrijven nog houtje touwtje wordt gewerkt, dan besef je dat er nog grote slagen te maken zijn.”

Lees ook:
ABN AMRO ziet fintech als kans: "Win zoeken voor beide partijen"
Ron Hemmer (Hunkemöller): “Een CFO heeft de plicht zich overal mee te bemoeien”