Bent u al klaar voor een virtueel leiderschapsprogramma?

Corporate learning en leiderschapsontwikkeling zullen na Covid-19 voorgoed veranderen, vooral in programma's met een digitaal en een 'blended' format. 

Virtuele L&D-programma's worden snel de nieuwe norm voor bedrijven over de hele wereld. 41% procent van de organisaties is al begonnen met het omzetten van persoonlijke programma's in virtuele en gemengde programma's. Succes in termen van rendement en impact van deze cursussen moet nog worden afgewacht.

Dit zijn conclusies uit het onderzoeksrapport 'Leren en leiderschapsontwikkeling gedurende tijden van Covid-19'. Dit onderzoek is ontwikkeld door prof. Dr. Nick van Dam, IE University Chief Learning Officer en directeur van het IE Center for Corporate Learning Innovation

Het rapport verzamelde de zienswijzen van 60 CLO's en Senior L&D-leiders wereldwijd, om op basis daarvan uitdagingen en kansen voor bedrijfsontwikkeling in de nieuwe, post-Covid-bedrijfswereld te analyseren.

Gebrek aan methodologie

De meeste CLO's (59%) zijn het erover eens dat ze de expertise hebben om virtuele leiderschapsprogramma's te ontwikkelen. 41% geeft toe dat ze voor uitdagingen staan ​​bij het implementeren van succesvolle virtuele of blended cursussen. Een gebrek aan methodologie werd genoemd als de grootste uitdaging (28%), gevolgd door een ontoereikende technologie-infrastructuur (21%).

Sinds Covid-19 is er een opmerkelijke verschuiving geweest van L&D-cursussen naar crisis-leiderschap en beheer op afstand, en de verwachting van managers om hiermee aan de slag te gaan. Ontwikkelingsprogramma's voor virtueel leiderschap zijn relatief nieuw voor de meeste bedrijven. Toch verwacht 68% van de CLO's dat managers de noodzaak erkennen om nieuwe vaardigheden op dit terrein te leren en deel te nemen.

Werken op afstand faciliteren 

“Het rapport maakt duidelijk dat L&D-functies op de korte termijn hun focus hebben verlegd naar de meest urgente prioriteiten. Denk aan het assisteren van werknemers bij het werken op afstand en het ondersteunen van hun persoonlijk welzijn in deze stressvolle tijden”, zegt Nick van Dam, die eerder als CLO en HR Executive bij McKinsey & Company werkte. 

“Deze leiders versnellen ook de digitalisering van inhoud van de programma’s. De langetermijnvisie hierachter is dat deze digitalisering veel voordelen heeft. Onder meer de personalisatie van het leertraject en de mogelijkheid om alle medewerkers snel en kosteneffectief training aan te bieden.”

“Deze tijd biedt een fantastische kans voor leiders op het gebied van leren en ontwikkeling om de leerervaring opnieuw te creëren, deze geschikt te maken voor realtime behoeften, en creatiever, innovatiever en boeiender te maken. Leiders zullen meer agile en flexibele werkstijlen moeten ontwikkelen. L&D-functies zullen nodig zijn om meer te bereiken met minder middelen”, legt Van Dam uit.

Tekort aan vaardigheden

Al vóór Covid-19 hadden bedrijven de behoefte om het personeel bij- en om- te scholen en om ze duurzaam inzetbaar te houden en te laten groeien. In een recent McKinsey Global Survey (2020) zei 87% van de leidinggevenden dat ze een tekort vaardigheden onder het personeel signaleerden of dat binnen een paar jaar verwachtten. 

De pandemie zal die behoefte aan bij- en omscholing alleen maar enorm versnellen, aangezien veel van de banen die zijn geschrapt, niet zullen terugkeren. En de nieuwe omgeving vereist een reeks van nieuwe vaardigheden, aldus de onderzoekers.

Belangrijkste conclusies uit het rapport:

  • 41% van de organisaties is begonnen met omzetten van fysieke leerprogramma’s in virtuele leerprogramma’s
  • Grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van hoogwaardige virtuele leiderschapsprogramma’s: ontbreken methodologie (28%), technologie (21%), middelen en expertise (31%)
  • 68% van de respondenten verwacht dat managers zullen deelnemen aan virtuele leiderschapsprogramma’s
  • 25% van de L&D-functionarissen heeft te maken met snijden in het budget
  • 5% van de  L&D-medewerkers is herplaatst naar andere functies in de organisatie
  • 57% van de L&D-afdelingen focust op cruciale nieuwe organisatieplannen
  • 53% van de L&D-functionarissen houdt zich bezig met medewerkers te begeleiden in werken op afstand